Nieuwe reanimatierichtlijnen 2025
Wat weten we over de nieuwe reanimatierichtlijnen 2025?
Belangrijke wijzigingen in de reanimatierichtlijnen
1. Start sneller met reanimeren: twijfel je of iemand ademt? Zie je rare, haperende ademhalingen (gaspingen)?
Begin dan direct met reanimeren, dit doe je liever te vroeg dan te laat. Start direct met reanimeren, ga niet te lang checken of er ademhaling is. Zie je wel een ademhaling maar is het slachtoffer bewusteloos? Je hoeft het slachtoffer dan niet meer in stabiele zijligging te leggen maar laat op de rug liggen. Houd de luchtweg open met een kinlift. Zo kan je sneller handelen als het slachtoffer toch geen ademhaling meer heeft. Draai alleen nog op de zij als dit écht nodig is (bijvoorbeeld bij risico op braken).
2. Niet meer slepen: voorheen moest iemand op een harde ondergrond liggen.
Dat hoeft niet meer. Start gewoon waar iemand ligt. Elke seconde telt.
3. Volg de meldkamer: de meldkamercentralist begeleidt je nu actiever bij de reanimatie.
Blijf aan de lijn, doe precies wat ze zeggen. Ze helpen met juiste tempo en het plaatsen van de elektroden van de AED.
4. Sluit de AED zo snel mogelijk aan: sluit de AED direct aan zodra die er is, ook al ben je alleen.
De AED vertelt je precies wat je moet doen, dus daar kan je op vertrouwen.
5. Respecteer een niet-reanimerenverklaring: zie je een niet-reanimerenpenning, tatoeage of kaartje dat duidelijk van het slachtoffer is?
Dan stop je met reanimeren. Dit valt onder het recht op zelfbeschikking (WGBO).
6. Na de reanimatie: praat erover met je BHV-team of leidinggevende. De nieuwe richtlijnen benadrukken dat ook hulpverleners nazorg verdienen en dat hier meer aandacht voor mag zijn.
De nieuwe richtlijnen benadrukken vooral dat training en snelle herkenning net zo belangrijk zijn als het reanimeren zelf. Alleen een goed getrainde hulpverlener kan acuraat en met zekerheid handelen in een noodsituatie.
WIl je ook leren reanimeren? Bekijk ons cursusaanbod BHV of EHBO.
Onze deelname aan de reanimatiecompetitie

Wat betekenen de nieuwe richtlijnen voor jou?
Wil je niets missen over de nieuwe reanimatierichtlijnen 2025?
Blijf op de hoogte (max. 6x per jaar) en vul je mailadres in. Of volg ons via social media:
Lees meer
-
Veilig werken blijft mensenwerk: dit laten de cijfers van 2024 zienElke werknemer heeft recht op een veilige werkplek. Toch gaat het nog te vaak mis. Uit de nieuwste Monitor arbeidsongevallen 2024 van de Nederlandse Arbeidsinspectie blijkt dat er opnieuw duizenden mensen betrokken waren bij een arbeidsongeval. Het aantal dodelijke slachtoffers daalde licht, maar de cijfers blijven hoog. Tijd om nóg scherper te zijn op veiligheid. We zetten de belangrijkste bevindingen uit de monitor voor je op een rij. -
Nieuwe en vernieuwde cursussen – studiejaar 2025/2026Innovatie en doorontwikkeling staan centraal bij BHV.NL. We vinden het belangrijk om cursisten de meest actuele kennis en vaardigheden aan te leren op een zo efficiënt en effectief mogelijke manier. Ieder jaar vernieuwen we daarom bestaande cursussen én voegen we nieuwe cursussen toe. Zo blijven de lesstof en de lesmethoden interessant voor onze cursisten, en sluiten ze naadloos aan op de actualiteit. Hieronder vind je ons nieuwe en vernieuwde aanbod voor het studiejaar 2025/2026. -

-

-
Het jaarplan van de Nederlandse Arbeidsinspectie voor 2025De Nederlandse Arbeidsinspectie staat voor een veilige werkomgeving voor iedereen. Een belangrijk onderwerp, ook voor jouw organisatie. Want veiligheid op het werk is en blijft de verantwoordelijkheid van de werkgever. Elk jaar publiceert de Arbeidsinspectie hun plannen en prioriteiten voor het komende jaar. Dit jaar is het derde jaar van het Meerjarenplan 2023-2026. We hebben de plannen voor 2025 voor je samengevat. Zo weet jij snel wat de aandachtspunten van de Arbeidsinspectie zijn. -

-
BHV.NL scoort opnieuw hoog in CEDEO-klanttevredenheidsonderzoekEén keer in de twee jaar vragen wij CEDEO om een klanttevredenheidsonderzoek uit te voeren. Bij BHV.NL vinden we het belangrijk om dat wat we beloven ook waar te kunnen maken. Door onze klanten te vragen naar hun ervaringen, kunnen wij er onder andere voor zorgen dat wij de deskundigheid en kwaliteit kunnen blijven leveren die we beloven. In dit artikel vertellen wij je meer over de resultaten van dit onderzoek.
-

-


