Handelen met meer zekerheid? Lees dan zeker dit artikel!
Als BHV’er is het belangrijk dat je handelt met zekerheid. Dat houdt in dat je vertrouwen hebt in je eigen handelen en niet wordt geremd door twijfels. Twijfel je, dan kan dat leiden tot vertraging in schakelsnelheid en onderling vertrouwen binnen de hele bedrijfsnoodorganisatie. En dat wil je niet, zeker niet als elke seconde telt.
Dit betekent zeker niet dat je roekeloos te werk moet gaan en risico’s niet goed moet afwegen. Het gaat erom dat je in het geval van een calamiteit het hoofd koel houdt, terugvalt op je kennis en ervaring, en daarmee resoluut de juiste keuze maakt, zonder de gevolgen van die keuzes uit het oog te verliezen. Dat leren wij je. Tijdens een cursus van BHV.NL oefen je zekerheid in handelen, maar ook de competenties die bij jouw rol als bedrijfshulpverlener horen.
Twijfel niet en schrijf je zeker in!
Wil jij ook met zekerheid kunnen handelen als BHV’er? Twijfel dan niet! Schrijf je dan nu in voor een BHV-basis- of BHV-herhalingscursus. Neem contact met ons op voor vragen, of vraag een vrijblijvende offerte aan voor een groepstraining. Bij BHV.NL staan we voor je klaar om jou de vaardigheden en kennis te bieden die je nodig hebt om met zekerheid te kunnen handelen in noodsituaties. Dat is een ding dat zeker is.
Wanneer handel je met zekerheid?
Om met zekerheid te kunnen handelen, moet je aan zeven voorwaarden voldoen. We sommen ze voor je op:
- Je moet intrinsiek gemotiveerd zijn om BHV’er te willen zijn. Anderen willen helpen in noodsituaties moet in jouw dna zitten.
- Het is belangrijk om over de juiste bagage te beschikken, in de vorm van kennis en vaardigheden. Als BHV’er moet je weten hoe je handelt en welke hulpmiddelen je daarvoor nodig hebt. Die kennis zorgt voor zelfvertrouwen. En zelfvertrouwen zorgt dat je niet bevriest, maar optreedt.
- Oefenen, oefenen, oefenen. Door regelmatig te oefenen en te leren door te doen, krijg je steeds meer vertrouwen in je eigen vaardigheden. Dit helpt je om met zekerheid te handelen in noodsituaties. Tijdens een BHV-cursus van BHV.NL oefen je de vijf fases van een inzet van bedrijfshulpverlening.
- Zie fouten en om hulp vragen niet als falen. Niemand is perfect, zelfs een BHV’er niet. Het is belangrijk dat je weet wat je kunt, maar ook wat je niet kunt, zodat je de juiste rol binnen de bedrijfsnoodorganisatie kunt bekleden. Accepteer dat je fouten maakt; dat is menselijk. Vraag om hulp wanneer dat nodig is en sta open voor feedback. Feedback is geen kritiek, maar een cadeautje dat je helpt nóg beter te worden.
- Ben je bewust van je rol. En weet wanneer je wél of juist níét in actie moet komen. Ook belangrijk: zorg dat je collega’s weten wat jouw rol is, zodat ze weten wat ze moeten doen in geval van nood.
- Investeer in samenwerking. In een geoliede BHV-organisatie is geen plek voor ego’s. Samenwerken en trainen zijn sleutels tot succes. Zo leer je wat je aan elkaar hebt, leer je elkaar vertrouwen en oefen je jullie procedures. Daarmee doe je je werk met véél meer vertrouwen.
- Zorg dat je op de hoogte bent van de risico’s. Jouw organisatie kent ongetwijfeld specifieke risico’s. Door de Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) en het bedrijfsnoodplan door te nemen, krijg je een goed beeld van de afspraken en de procedures die jullie bedrijfsnoodorganisatie moet volgen.
Risicogerichte, realistische trainingen
Bij BHV.NL bieden wij trainingen aan die ervoor zorgen dat je met zekerheid handelt. Geen droge lesstof, maar leren door te doen. Met risicogerichte trainingen op basis van calamiteiten waarmee je in aanraking kunt komen. We houden ons cursusprogramma up-to-date, conform actuele richtlijnen en regels. Ons lesprogramma is gevarieerd, aantrekkelijk en we zorgen dat het naadloos aansluit op jouw leerbehoeften en benodigde competenties.
Hierboven, bij punt 4, schreven we dat je moet openstaan voor feedback. Dat doen wij natuurlijk ook! We evalueren onze cursusprogramma’s jaarlijks. En we luisteren aandachtig naar de feedback van onze klanten en passen onze trainingen daarop aan. Zo houden we onze lespakketten in ontwikkeling en onze cursisten in topvorm.
Hierboven, bij punt 4, schreven we dat je moet openstaan voor feedback. Dat doen wij natuurlijk ook! We evalueren onze cursusprogramma’s jaarlijks. En we luisteren aandachtig naar de feedback van onze klanten en passen onze trainingen daarop aan. Zo houden we onze lespakketten in ontwikkeling en onze cursisten in topvorm.
Lees meer
-
Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?Een BHV-organisatie bestaat vaak uit meerdere rollen. Zo heb je naast de BHV’ers en een Hoofd-BHV, ook een coördinator en ploegleider. Maar wat is nu precies het verschil tussen die twee? Tijd om de taken en verantwoordelijkheden op een rijtje te zetten. Zo kun je meteen checken of dit iets voor jou is!
-
Taken & verantwoordelijkheden binnen de bedrijfsnoodorganisatieDe bedrijfsnoodorganisatie bestaat uit een team van medewerkers die zich graag inzetten voor de veiligheid
van de organisatie. Dit houdt in de preventie van bedrijfsongevallen, het coördineren van een ontruiming, het
verzorgen van essentiële communicatie tijdens noodsituaties en adequaat reageren bij ongevallen. Om dit alles effectief te organiseren zijn er verschillende rollen met specifieke verantwoordelijkheden vastgesteld. Die zijn noodzakelijk voor een goed functionerende bedrijfsnoodorganisatie en een optimale samenwerking van het
team, medewerkers en eventuele hulpdiensten. -
5 tips voor het werven van BHV’ers internAls werkgever wil je de BHV-organisatie goed op orde hebben. Dat is tenslotte jouw verantwoordelijkheid. Bovendien wil je dat medewerkers en bezoekers veilig zijn, ook in het geval van een calamiteit. Denk aan een ongeval, brand of iemand die onwel wordt. Om in die allereerste cruciale minuten accuraat op te treden, heb je bedrijfshulpverleners (BHV’ers) nodig. Maar, hoe motiveer je collega’s om die rol op zich te nemen? Een uitdaging waarmee veel bedrijven worstelen. Wij delen tips!
-
Hesjes voor de bedrijfsnoodorganisatie: Hoe zit dat?Bedrijfshulpverlening is een belangrijk onderdeel van de veiligheid op de werkvloer in Nederland. (Hoofd-)BHV’er, en ploegleiders en zijn getrainde medewerkers die bij een noodsituatie zoals brand, ontruiming, of een medisch incident, direct kunnen ingrijpen om de veiligheid van andere werknemers te waarborgen. Een belangrijk aspect van de herkenbaarheid en effectiviteit van de bedrijfsnoodorganisatie is het dragen van een hesje in een specifieke kleur. In dit artikel beschrijven we de kleuren van hesjes, wat er precies verplicht is, en welke kleur geassocieerd wordt met verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
-
10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruimingWhoooop. Het alarm in het bedrijfspand gaat loeiend af. Tijd voor de getrainde BHV’ers om te gaan ontruimen. De slow whoop, noodverlichting, vluchtwegaanduiding en verzamelplaats zijn meestal wel aanwezig. Maar wist je dat er nog meer handige hulpmiddelen zijn die de taak van BHV’ers tijdens een ontruiming een stuk makkelijker maken? We delen ze hier met je!
-
Schaafwond? Een kusje erop helpt niet altijd, lees daarom deze tips!In je kinderjaren heb je vast wel eens een schaafwond opgelopen. Een kusje erop van je moeder of vader kon de ergste pijn verzachten. Maar voor een goede behandeling van schaafwonden is meer nodig dan alleen dat. We vertellen je graag wat erbij komt kijken.
-
Vechten, vluchten of bevriezen: hoe reageer jij als BHV’er op angst?Iedereen reageert anders op angst. Maar hoe reageer jij in een noodsituatie? Gelukkig kun je deze automatische reacties trainen door noodsituaties regelmatig te oefenen. Het resultaat? Minder kans op bevriezen, aarzeling of paniek en meer zekerheid in handelen.