Aandacht voor de RI&E vanuit het ministerie SZW

donderdag 7 april 2022
Deze week valt er bij ondernemers een brief in de brievenbus van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, waarin ze extra aandacht vestigen op de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E).
Veel ondernemers weten niet dat het verplicht is om een RI&E op te stellen, waarom dit van belang is en hoe je een RI&E opstelt. Hierom is er door het SZW deze week meer informatie verstuurd naar ondernemers. In dit nieuwsbericht kun je lezen waarom het van belang is, wat de redenen en meerwaarden zijn van het opstellen van een RI&E en wat wij hierin voor jou kunnen betekenen.

Wat is een RI&E?

De Risico-inventarisatie en -evaluatie wordt afgekort naar: RI&E. Het kan voor zich spreken, maar het opstellen van een RI&E is bedoeld om de risico's binnen jouw bedrijf te inventariseren en te evalueren. Het doel hiervan is om de risico's voor alle medewerkers te voorkomen. De risico's die niet voorkomen kunnen worden, kunnen ook worden vastgelegd zodat deze zoveel mogelijk beperkt kunnen worden.

Wist je dat: een preventiemedewerker tijdens de cursus tips en tool krijgt om een RI&E op te stellen en actueel te houden?

Waarom is een RI&E verplicht?

Een RI&E is, zoals meerdere keren benoemd, verplicht. Dit ligt al 25 jaar vast in de arbowet. Nu is de vraag: waaorm is een RI&E verplicht en wat heb ik eraan?

Werk brengt altijd risico's met zich mee. Jaarlijks overlijden er 4100 mensen door beroepsziekten of ongelukken op werk en nog tienduizenden mensen zitten jaarlijks thuis door (onnodige) veiligheidsrisico's. Deze risico's hebben niet alleen betrekking op fysieke factoren, maar ook op 'onzichtbare' factoren, zoals pesten op de werkvloer en een (te) hoge werkdruk. 

De kans is groot dat je denkt dat je alle risico's wel kent en het opstellen van een RI&E dus niet nodig is. Risico's zijn echter makkelijk om over het hoofd te zien. Daarnaast veranderen risico's vaak. Een goed voorbeeld hiervan is het benoemen van de risico's op het gebied van verspreiding van een pandemie zoals corona.

De meerwaarde van een RI&E

Door het opstellen van een RI&E zorg je ervoor dat je medewerkers gezonder en veiliger kunnen werken. Dat is dé reden om een RI&E op te stellen. Daarnaast zijn er natuurlijk nog meer redenen om een RI&E op te stellen.
  • In ieder bedrijf zitten zowel zichtbare als onzichtbare risico's.
  • Een goede medewerker is onmisbaar
  • Uitval van personeel kost gemiddeld €260,- per dag.
  • Goed werkgeverschap betekent dat je verantwoordelijkheid draagt voor de veiligheid en gezondheid van je personeel.
  • ​Het opstellen van een RI&E is wettelijk verplicht voor alle ondernemers met medewerkers in dienst.

Preventiemedewerker

Een RI&E wordt opgesteld door een preventiemedewerker. Het in dienst hebben van een preventiemedewerker is, net zoals het opstellen van een RI&E, verplicht. Heb je minder dan 25 medewerkers? Dan kun je er als ondernemer ook zelf voor kiezen om preventiemedewerker te worden.

Het stappenplan

Het is duidelijk wat een RI&E is, wat het doel is en wie er een opstelt, maar hoe pak je dit aan? Wij hebben op onze website een overzichtelijk stappenplan, zodat jij stap voor stap de RI&E tot stand kunt brengen en zo risico's op de werkvloer kunt voorkomen en verminderen.

Meer informatie

Wil je de risico's binnen jouw organisatie verminderen of voorkomen? Hier lees je meer over de verplichting van de RI&E en het toesten hiervan. Wil je een cursus preventiemedewerker volgen? Daarvoor kun je natuurlijk ook bij ons terecht. Wij bieden ook modulair trainen aan. Dit houdt in dat wij een incompany training kunnen verzorgen voor ieder budget.

Lees meer

  • Opfrisweken: wat weet jij (nog) over BHV?
    Opfrisweken: wat weet jij (nog) over BHV?
    Jaarlijks je kennis blijven bijhouden en vergroten is, zeker op gebied van veiligheid, erg van belang. Hierom lanceren wij opnieuw, vanaf 20 juni tot en met eind augustus, onze opfrisweken. Tijdens deze maanden lichten wij verschillende onderwerpen uit, om je kennis en zekerheid in handelen te vergroten.
  • Arbeidsinspectie meldt 60 dodelijke arbeidsongevallen in 2021
    Arbeidsinspectie meldt 60 dodelijke arbeidsongevallen in 2021
    Een ongeluk zit in een klein hoekje, ook op de werkvloer. Helaas gebeuren er in Nederland iedere dag arbeidsongevallen waarbij medewerkers gewond raken of zelfs overlijden. Als werkgever ben je verplicht om de ernstige gevallen te melden bij de Nederlandse Arbeidsinspectie. In sommige gevallen wordt de situatie dan verder onderzocht. Ook registreert de Arbeidsinspectie het aantal ongelukken om te monitoren of dit cijfer stijgt of daalt. Het resultaat in 2021: een daling van het aantal gemelde arbeidsongevallen, terwijl het aantal dodelijke slachtoffers gelijk blijft. Dit toont opnieuw aan dat het van levensbelang is om bedrijfsveiligheid hoog op de agenda te zetten. Welke stap zet jij vandaag om veiliger te werken en (dodelijke) bedrijfsongevallen te voorkomen?
  • BHV.NL scoort opnieuw hoog in CEDEO klanttevredenheidsonderzoek, met 91,8% EN 96,4%
    BHV.NL scoort opnieuw hoog in CEDEO klanttevredenheidsonderzoek, met 91,8% EN 96,4%
    Bij BHV.NL maken we onze beloften graag waar, zodat onze klanten tevreden zijn. Het liefst nog méér dan tevreden. Om er zeker van te zijn dat dat zo is, vragen we één keer per twee jaar aan Cedeo om een klanttevredenheidsonderzoek uit te voeren. 
  • Het belang van risicogericht trainen belicht in het Tv-programma ‘Doe maar duurzaam’ van RTL Z.
    Het belang van risicogericht trainen belicht in het Tv-programma ‘Doe maar duurzaam’ van RTL Z.
    Op 12, 13 en 14 maart was BHV.NL te zien in het programma ‘Doe maar duurzaam’, van RTL Z.
  • Trainen tijdens de coronapandemie
    Trainen tijdens de coronapandemie
    Nieuws 17-02-2022: We trainen veilig volgens ons veiligheidsprotocol en de richtlijnen van het RIVM.
     
  • De focuspunten van de Nederlandse Arbeidsinspectie voor 2022
    De focuspunten van de Nederlandse Arbeidsinspectie voor 2022
    ​Bij BHV.NL focussen we ons op gezonde en veilige werkomstandigheden. Net zoals de Nederlandse Arbeidsinspectie (voorheen SZW) dat doet. Naast dat het belangrijk is om veiligheid goed op orde te hebben voor de gezondheid van je eigen mensen, klanten en bezoekers is het ook slim: want zo kun je boetes voorkomen.
  • Nieuw! Cursus omgaan met agressie en ander ongewenst gedrag nu ook individueel te volgen
    Nieuw! Cursus omgaan met agressie en ander ongewenst gedrag nu ook individueel te volgen
    Intimidatie, agressie, discriminatie en kwetsende scheldpartijen. Allemaal vormen van grensoverschrijdend gedrag dat steeds vaker voorkomt. Het is belangrijk dat je voorbereid bent en weet hoe je hiermee om moet gaan. Om dit voor iedereen mogelijk te maken is de cursus omgaan met ongewenst gedrag nu ook individueel te volgen.
  • Tijdelijke aanpassing Arbeidsomstandighedenbesluit vanwege bestrijding coronavirus (SARS-CoV-2)
    Tijdelijke aanpassing Arbeidsomstandighedenbesluit vanwege bestrijding coronavirus (SARS-CoV-2)
    Aanvullende maatregelen arbeidsomstandighedenbesluit om kans op besmetting met het coronavirus te voorkomen en beperken.
  • Veelgestelde vragen tijdens het coronavirus
    Veelgestelde vragen tijdens het coronavirus
    We blijven veilig trainen volgens ons veiligheidsprotocol en de richtlijnen van het RIVM. Bekijk hieronder de meest gestelde vragen. 

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.
Fijn dat je onze website bezoekt. Als je op ‘OK’ klikt, ga je akkoord met het feit dat wij cookies gebruiken. Wil je weten waarom? Lees onze cookie- en privacyverklaring.
Cookies uitschakelen