Tijdelijke aanpassing Arbeidsomstandighedenbesluit vanwege bestrijding coronavirus (SARS-CoV-2)
zondag 19 december 2021
Vanaf 13 maart 2020 zijn er diverse coronamaatregelen van kracht. Om de corona pandemie verder te bestrijden heeft het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid besloten dat de werkgever aanvullende maatregelen moet treffen om te zorgen dat medewerkers gezond en veilig kunnen blijven werken.
Maatregelen vanaf zondag 19 december 2021: Cursussen en trainingen (noodzakelijk voor de uitoefening van beroep en/of bedrijf) vallen onder de uitzonderingsregel en kunnen doorgaan.
Maatregelen vanaf zondag 19 december 2021: Cursussen en trainingen (noodzakelijk voor de uitoefening van beroep en/of bedrijf) vallen onder de uitzonderingsregel en kunnen doorgaan.
Door een tijdelijke toevoeging op het arbeidsomstandighedenbesluit moet de kans op besmetting met het coronavirus binnen organisaties worden voorkomen of zoveel mogelijk beperkt worden. Artikel 3.2 beschrijft de algemene uitgangspunten voor de inrichting van een veilige en gezonde werkplek. De tijdelijke aanvulling (artikel 3.2a) is erop gericht om besmetting met het coronavirus te voorkomen en beperken. Het is een basis voor werkgevers om maatregelen te nemen.
Aan welke maatregelen en voorzieningen moet de werkgever zich houden?
- De werkgever moet zorgen voor voldoende hygiënische voorzieningen.
- De werkgever moet advies, voorlichting en richtlijnen geven aan werknemers over de bestrijding van het coronavirus binnen de organisatie en op de werkplek.
- De werkgever moet toezicht houden op naleving van de regels en gebruik van de voorzieningen door werknemers.
Aan welke maatregelen en voorzieningen moet de werknemer zich houden?
- Als werknemer volg je de richtlijnen van je werkgever.
- Je maakt gebruik van de beschikbare hygiënische voorzieningen.
Wat is de invloed van COVID-19 op de RI&E?
Als werkgever heb je de verplichting om ervoor te zorgen dat alle werknemers gezond en veilig kunnen werken. In een RI&E (Risico Inventarisatie & Evaluatie) zijn alle risico’s binnen jouw organisatie opgenomen, dit geldt ook voor het risico op besmettingen (zoals het risico op besmetting en verspreiding van het COVID-19 virus).
Stel er zijn vanwege het coronavirus aanpassingen doorgevoerd voor werkplekken en werkprocessen, dan heeft dit effect op de werkveiligheid van je werknemers. Het kan zijn dat er nu minder werk wordt uitgevoerd met als resultaat dat meer mensen alleen werken of dat er minder ruimte is om te werken. Of dat bezoekers, patiënten of cliënten zich moeten houden aan nieuwe richtlijnen binnen jouw organisatie wat effect heeft op de veiligheid van jouw medewerkers. Door het risico en de genomen maatregelen (coronaprotocol) op te nemen in de RI&E, voldoe je aan de eisen uit de Arbowet. Lees meer over een aanvullende RI&E.
Stel er zijn vanwege het coronavirus aanpassingen doorgevoerd voor werkplekken en werkprocessen, dan heeft dit effect op de werkveiligheid van je werknemers. Het kan zijn dat er nu minder werk wordt uitgevoerd met als resultaat dat meer mensen alleen werken of dat er minder ruimte is om te werken. Of dat bezoekers, patiënten of cliënten zich moeten houden aan nieuwe richtlijnen binnen jouw organisatie wat effect heeft op de veiligheid van jouw medewerkers. Door het risico en de genomen maatregelen (coronaprotocol) op te nemen in de RI&E, voldoe je aan de eisen uit de Arbowet. Lees meer over een aanvullende RI&E.
Toezicht Inspectie SZW op naleving artikel 3.2a
De Nederlandse Arbeidsinspectie controleert of de werkgever en werknemer zich houden aan de arbeidsomstandighedenwetgeving. Vanuit die rol houden zij toezicht op ongezonde en onveilige situaties. Vanuit de wetgeving (artikel 3 en 5 van de Arbowet en het tijdelijke artikel 3.2a) kan de Inspectie handhavend optreden om naleving te bevorderen. Hierbij controleren zij ook of er ongezonde en onveilige situaties zijn met als gevolg het risico op besmetting met corona. Toezicht Nederlandse Arbeidsinspectie op corona maatregelen
Wij blijven veilig trainen
Vanaf 3 maart 2021 zijn wij weer aan het trainen. Natuurlijk is het voor jou en je collega's belangrijk dat dit veilig gebeurd. Ontdek hoe wij veilig trainen! Werken jouw medewerkers volledig thuis of hebben jullie meer interesse in online trainingen? Bekijk dan ons volledige online aanbod en ontdek de diverse mogelijkheden. Twijfel je over wat bij jouw organisatie past? We helpen je graag bij het vinden van een passende oplossing.
Lees meer
-
-
BHV.NL scoort opnieuw hoog in CEDEO klanttevredenheidsonderzoek, met 91,8% EN 96,4%Bij BHV.NL maken we onze beloften graag waar, zodat onze klanten tevreden zijn. Het liefst nog méér dan tevreden. Om er zeker van te zijn dat dat zo is, vragen we één keer per twee jaar aan Cedeo om een klanttevredenheidsonderzoek uit te voeren.
-
-
-
De focuspunten van de Nederlandse Arbeidsinspectie voor 2022Bij BHV.NL focussen we ons op gezonde en veilige werkomstandigheden. Net zoals de Nederlandse Arbeidsinspectie (voorheen SZW) dat doet. Naast dat het belangrijk is om veiligheid goed op orde te hebben voor de gezondheid van je eigen mensen, klanten en bezoekers is het ook slim: want zo kun je boetes voorkomen.
-
Nieuw! Cursus omgaan met agressie en ander ongewenst gedrag nu ook individueel te volgenIntimidatie, agressie, discriminatie en kwetsende scheldpartijen. Allemaal vormen van grensoverschrijdend gedrag dat steeds vaker voorkomt. Het is belangrijk dat je voorbereid bent en weet hoe je hiermee om moet gaan. Om dit voor iedereen mogelijk te maken is de cursus omgaan met ongewenst gedrag nu ook individueel te volgen.
-
-
-