Tijdelijke aanpassing Arbeidsomstandighedenbesluit vanwege bestrijding coronavirus (SARS-CoV-2)

zondag 19 december 2021
Vanaf 13 maart 2020 zijn er diverse coronamaatregelen van kracht. Om de corona pandemie verder te bestrijden heeft het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid besloten dat de werkgever aanvullende maatregelen moet treffen om te zorgen dat medewerkers gezond en veilig kunnen blijven werken.

Maatregelen vanaf zondag 19 december 2021: Cursussen en trainingen (noodzakelijk voor de uitoefening van beroep en/of bedrijf) vallen onder de uitzonderingsregel en kunnen doorgaan.
Door een tijdelijke toevoeging op het arbeidsomstandighedenbesluit moet de kans op besmetting met het coronavirus binnen organisaties worden voorkomen of zoveel mogelijk beperkt worden. Artikel 3.2 beschrijft de algemene uitgangspunten voor de inrichting van een veilige en gezonde werkplek. De tijdelijke aanvulling (artikel 3.2a) is erop gericht om besmetting met het coronavirus te voorkomen en beperken. Het is een basis voor werkgevers om maatregelen te nemen.

​Aan welke maatregelen en voorzieningen moet de werkgever zich houden?

  • De werkgever moet zorgen voor voldoende hygiënische voorzieningen.
  • De werkgever moet advies, voorlichting en richtlijnen geven aan werknemers over de bestrijding van het coronavirus binnen de organisatie en op de werkplek.
  • De werkgever moet toezicht houden op naleving van de regels en gebruik van de voorzieningen door werknemers. 

Aan welke maatregelen en voorzieningen moet de werknemer zich houden?

  • Als werknemer volg je de richtlijnen van je werkgever.
  • Je maakt gebruik van de beschikbare hygiënische voorzieningen.
De nieuwe regels gelden ook voor zzp-ers en organisaties waar alleen vrijwilligers werken.

Wat is de invloed van COVID-19 op de RI&E?

Als werkgever heb je de verplichting om ervoor te zorgen dat alle werknemers gezond en veilig kunnen werken. In een RI&E (Risico Inventarisatie & Evaluatie) zijn alle risico’s binnen jouw organisatie opgenomen, dit geldt ook voor het risico op besmettingen (zoals het risico op besmetting en verspreiding van het COVID-19 virus).

Stel er zijn vanwege het coronavirus aanpassingen doorgevoerd voor werkplekken en werkprocessen, dan heeft dit effect op de werkveiligheid van je werknemers. Het kan zijn dat er nu minder werk wordt uitgevoerd met als resultaat dat meer mensen alleen werken of dat er minder ruimte is om te werken. Of dat bezoekers, patiënten of cliënten zich moeten houden aan nieuwe richtlijnen binnen jouw organisatie wat effect heeft op de veiligheid van jouw medewerkers. Door het risico en de genomen maatregelen (coronaprotocol) op te nemen in de RI&E, voldoe je aan de eisen uit de Arbowet. Lees meer over een aanvullende RI&E

Toezicht Inspectie SZW op naleving artikel 3.2a

De Nederlandse Arbeidsinspectie controleert of de werkgever en werknemer zich houden aan de arbeidsomstandighedenwetgeving. Vanuit die rol houden zij toezicht op ongezonde en onveilige situaties. Vanuit de wetgeving (artikel 3 en 5 van de Arbowet en het tijdelijke artikel 3.2a) kan de Inspectie handhavend optreden om naleving te bevorderen. Hierbij controleren zij ook of er ongezonde en onveilige situaties zijn met als gevolg het risico op besmetting met corona. Toezicht Nederlandse Arbeidsinspectie op corona maatregelen

Wij blijven veilig trainen

Vanaf 3 maart 2021 zijn wij weer aan het trainen. Natuurlijk is het voor jou en je collega's belangrijk dat dit veilig gebeurd. Ontdek hoe wij veilig trainen! Werken jouw medewerkers volledig thuis of hebben jullie meer interesse in online trainingen? Bekijk dan ons volledige online aanbod en ontdek de diverse mogelijkheden. Twijfel je over wat bij jouw organisatie past? We helpen je graag bij het vinden van een passende oplossing. 

Lees meer

  • Laat je inspireren voor 2024
    Laat je inspireren voor een veilig 2024
    Maken jullie als organisatie van bedrijfsveiligheid het goede voornemen in 2024?
  • De urgentie van veilig werken: feiten, cijfers en tips
    De urgentie van veilig werken: feiten en cijfers
    Hoe vaak komen arbeidsongevallen nu voor in Nederland? De Nederlandse arbeidsinspectie heeft dit het afgelopen jaar weer gemonitord. We nemen je in vogelvlucht mee door de cijfers.
     
  • Vandaag is het de Dag van de BHV!
    Vandaag is het de Dag van de BHV!
    De eerste maandag van november is Dag van de BHV. Een dag voor organisaties om bedrijfshulpverleners in het zonnetje te zetten en bedrijfshulpverlening onder de aandacht te brengen. BHV.NL is partner van de Dag van de BHV, en daar zijn we trots op! Zet jij de BHV’ers in jouw organisatie ook in het zonnetje vandaag?
  • BHV herhalingsprogramma 23/24
    BHV Herhalingsprogramma 23/24 vernieuwd met nieuwe scenario’s
    Elk jaar in september vernieuwen wij het BHV herhalingsprogramma. In dit nieuwsartikel lees je wat je kunt verwachten van onze BHV herhalingscursus die ook dit jaar weer in een nieuw en innovatief jasje is gestoken.
  • Opfrisweken: wat weet jij (nog) over BHV?
    Opfrisweken: wat weet jij (nog) over BHV?
    Jaarlijks je kennis blijven bijhouden en vergroten is, zeker op gebied van veiligheid, erg van belang. Hierom lanceren wij opnieuw, vanaf 19 juni tot en met eind augustus, onze opfrisweken. Tijdens deze maanden lichten wij verschillende onderwerpen uit, om je kennis en zekerheid in handelen te vergroten.
  • Meerjarenplan Nederlandse Arbeidsinspectie 2023 - 2026
    Meerjarenplan Nederlandse Arbeidsinspectie 2023 - 2026
    ​Iedere vier jaar is het zover. Dan schetst de Nederlandse Arbeidsinspectie haar ambities, programma’s en activiteiten voor de komende jaren. Nu is het tijd voor het Meerjarenplan 2023-2026.
  • DE PLANNEN VAN DE NEDERLANDSE ARBEIDSINSPECTIE VOOR 2023
    De plannen van de Nederlandse Arbeidsinspectie voor 2023
    ​Gezonde, veilige en eerlijke werkomstandigheden; dat is het thema waarop wij ons bij BHV.NL focussen én waarop de Nederlandse Arbeidsinspectie zich richt.
  • Laat je inspireren voor een veilig 2023 | BHV.NL
    Laat je inspireren voor een veilig 2023
    Laat je inspireren voor een veilig 2023 door de veiligheidsaanpak van andere organisaties! 
  • BHV.NL gaat partnership aan met de Dag van de BHV
    Vandaag is het de Dag van de BHV!
    De eerste maandag van november is Dag van de BHV. Een dag voor organisaties om bedrijfshulpverleners in het zonnetje te zetten en bedrijfshulpverlening onder de aandacht te brengen. BHV.NL sluit zich als partner aan bij dit mooie initiatief van Stichting Dag van de BHV, en daar zijn we trots op!

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.
Welkom, fijn dat je onze website bezoekt.
Ook wij voldoen aan de Europese privacy wetgeving. Met cookies en technieken zorgen wij dat we je beter en persoonlijker kunnen helpen.

 



Met technologie volgen we jouw gedrag (geheel anoniem) binnen en buiten onze website. Alle data samen geeft ons waardevolle inzichten over jouw interesses zodat wij ervoor kunnen zorgen dat onze website de juiste waardevolle informatie biedt, optimaal werkt en we nuttige advertenties kunnen laten zien.

Meer weten? Lees hier alles over ons cookie- en privacybeleid. Klik op 'Oké' om te accepteren. Kies je voor weigeren, dan plaatsen we alleen functionele en beperkte analytische cookies.
Weigeren