Tijdelijke aanpassing Arbeidsomstandighedenbesluit vanwege bestrijding coronavirus (SARS-CoV-2)

vrijdag 8 januari 2021
Vanaf 13 maart 2020 zijn er diverse coronamaatregelen van kracht. Om de corona pandemie verder te bestrijden heeft het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid besloten dat de werkgever aanvullende maatregelen moet treffen om te zorgen dat medewerkers gezond en veilig kunnen blijven werken.
Door een tijdelijke toevoeging op het arbeidsomstandighedenbesluit moet de kans op besmetting met het coronavirus binnen organisaties worden voorkomen of zoveel mogelijk beperkt worden. Artikel 3.2 beschrijft de algemene uitgangspunten voor de inrichting van een veilige en gezonde werkplek. De tijdelijke aanvulling (artikel 3.2a) is erop gericht om besmetting met het coronavirus te voorkomen en beperken. Het is een basis voor werkgevers om maatregelen te nemen.

​Aan welke maatregelen en voorzieningen moet de werkgever zich houden?

  • De werkgever moet zorgen voor voldoende hygiënische voorzieningen.
  • De werkgever moet advies, voorlichting en richtlijnen geven aan werknemers over de bestrijding van het coronavirus binnen de organisatie en op de werkplek.
  • De werkgever moet toezicht houden op naleving van de regels en gebruik van de voorzieningen door werknemers. 

Aan welke maatregelen en voorzieningen moet de werknemer zich houden?

  • Als werknemer volg je de richtlijnen van je werkgever.
  • Je maakt gebruik van de beschikbare hygiënische voorzieningen.
De nieuwe regels gelden ook voor zzp-ers en organisaties waar alleen vrijwilligers werken.

Wat is de invloed van COVID-19 op de RI&E?

Als werkgever heb je de verplichting om ervoor te zorgen dat alle werknemers gezond en veilig kunnen werken. In een RI&E (Risico Inventarisatie & Evaluatie) zijn alle risico’s binnen jouw organisatie opgenomen, dit geldt ook voor het risico op besmettingen (zoals het risico op besmetting en verspreiding van het COVID-19 virus).

Stel er zijn vanwege het coronavirus aanpassingen doorgevoerd voor werkplekken en werkprocessen, dan heeft dit effect op de werkveiligheid van je werknemers. Het kan zijn dat er nu minder werk wordt uitgevoerd met als resultaat dat meer mensen alleen werken of dat er minder ruimte is om te werken. Of dat bezoekers, patiënten of cliënten zich moeten houden aan nieuwe richtlijnen binnen jouw organisatie wat effect heeft op de veiligheid van jouw medewerkers. Door het risico en de genomen maatregelen (coronaprotocol) op te nemen in de RI&E, voldoe je aan de eisen uit de Arbowet. Lees meer over een aanvullende RI&E

Toezicht Inspectie SZW op naleving artikel 3.2a

De Inspectie SZW controleert of de werkgever en werknemer zich houden aan de arbeidsomstandighedenwetgeving. Vanuit die rol houden zij toezicht op ongezonde en onveilige situaties. Vanuit de wetgeving (artikel 3 en 5 van de Arbowet en het tijdelijke artikel 3.2a) kan de Inspectie handhavend optreden om naleving te bevorderen. Hierbij controleren zij ook of er ongezonde en onveilige situaties zijn met als gevolg het risico op besmetting met corona. Toezicht Inspectie SZW op corona maatregelen

Wij blijven veilig trainen

Vanaf 3 maart 2021 zijn wij weer aan het trainen. Natuurlijk is het voor jou en je collega's belangrijk dat dit veilig gebeurd. Ontdek hoe wij veilig trainen! Werken jouw medewerkers volledig thuis of hebben jullie meer interesse in online trainingen? Bekijk dan ons volledige online aanbod en ontdek de diverse mogelijkheden. Twijfel je over wat bij jouw organisatie past? We helpen je graag bij het vinden van een passende oplossing. 

Lees meer

  • Veelgestelde vragen tijdens het coronavirus
    Veelgestelde vragen tijdens het coronavirus
    Onze trainingen gaan door! We trainen veilig volgens ons Veiligheidsprotocol en de richtlijnen van het RIVM. Bekijk hieronder de meest gestelde vragen. 
  • Wij volgen de RIVM richtlijnen | BHV.NL®
    Trainen tijdens de coronapandemie
    Onze trainingen gaan door! We trainen veilig volgens ons Veiligheidsprotocol en de richtlijnen van het RIVM.
  • NIEUW: BHV herhalingsprogramma 21/22
    NIEUW: BHV herhalingsprogramma 21/22
    Het is weer september. Dat betekent dat het weer tijd is voor de lancering van het nieuwe BHV herhalingsprogramma. In dit artikel lees je wat je kan verwachten als je dit jaar een BHV herhalingscursus volgt om je kennis en vaardigheden op te frissen.
  • Nieuwe Nederlandse richtlijnen Eerste Hulp
    Nieuwe Nederlandse richtlijnen Eerste Hulp
    Als het gaat om eerstehulpverlening, is het belangrijk dat iedereen in Nederland dezelfde richtlijnen volgt. Dit zorgt ervoor dat de hulpverlening goed aansluit op de professionele hulpverlening en dat een slachtoffer de beste zorg krijgt.
  • Speerpunten uit het Jaarplan 2021 van de Inspectie SZW op een rij
    Speerpunten uit het Jaarplan 2021 van de Inspectie SZW op een rij
  • BHV.NL lanceert online BHV cursus - Leren in je eigen tijd én op je eigen tempo
    BHV.NL lanceert online BHV cursus - Leren in je eigen tijd én op je eigen tempo
    Het valt vaak niet mee om in onze drukke schema’s tijd te vinden om een cursus te volgen. En dat is jammer, want te weinig tijd mag natuurlijk geen reden zijn om niet deel te nemen aan een cursus. Bovendien werken in deze tijd van coronamaatregelen veel mensen voorlopig nog thuis. Bij BHV.NL spelen we hier graag op in en daarom lanceren we de eerste BHV cursus die je helemaal online kunt volgen. Zowel voor de BHV basis als de BHV herhalingscursus. Zo kun je vanaf de bank of aan de keukentafel de vaardigheden en theorie leren die je nodig hebt om BHV’er te worden.
  • 250 arbeidsongevallen per dag in 2019.  Hoe veilig is jouw organisatie?
    250 arbeidsongevallen per dag in 2019. Hoe veilig is jouw organisatie?
    Een ongeluk zit in een klein hoekje, zo blijkt maar weer uit de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden van het CBS. In 2019 vonden er 93.000 fysieke of psychische arbeidsongevallen plaats in Nederland met vier dagen verzuim als gevolg. Dat zijn ruim 250 arbeidsongevallen per dag! Niet alleen ondervinden werknemers de gezondheidsklachten hiervan, het verzuim zorgt ook voor werkdruk en onderbreking van de werkprocessen. Hoe zorg je ervoor dat er in jouw organisatie zo min mogelijk bedrijfsongevallen voorkomen?
  • Een veilig 2021 met BHV.NL!
    Een veilig 2021 met BHV.NL!
    Ook in 2021 wil je jouw collega's én bezoekers een veilige(re) omgeving bieden. Wij helpen je graag op weg!
  • Nieuw VCA cursusaanbod dat voorziet in ieders leerbehoefte
    Nieuw VCA cursusaanbod dat voorziet in ieders leerbehoefte
    We breiden ons VCA cursusaanbod uit. Waarom? Omdat iedere cursist een andere leerbehoefte heeft en we daar met onze cursussen op in willen spelen. 

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.
Fijn dat je onze website bezoekt. Als je op ‘OK’ klikt, ga je akkoord met het feit dat wij cookies gebruiken. Wil je weten waarom? Lees onze cookie- en privacyverklaring.
Cookies uitschakelen