Vijf tips om jouw BHV'ers extra te waarderen

Een keer per jaar is het tijd om je BHV’ers eens extra in het zonnetje te zetten. En dit is niet helemaal onlogisch, aangezien alle BHV’ers er mede voor zorgen dat de veiligheid in de organisatie gewaarborgd blijft. De enige vraag die nu overblijft is: hoe zorg je ervoor dat je ze de waardering geeft die ze verdienen? In dit artikel delen wij een aantal tips om vóór en tijdens de Dag van de BHV jouw BHV’ers extra te bedanken.

Tip 1: geef jouw BHVers een (extra) podium

Het hebben van BHV’ers binnen een bedrijf wordt vaak voor lief genomen. Het is echter, door onder andere personeelstekorten en hybride werken, steeds minder vanzelfsprekend om een volledig BHV team te hebben.

Hierom is het belangrijk om extra aandacht te geven aan de BHV’ers die mede verantwoordelijk zijn voor het waarborgen  van de veiligheid binnen het bedrijf. Duidelijk intern communiceren wie de BHV’ers zijn is een stap in de goede richting.

Hoe pak je dit aan? Je kunt een mail rondsturen met een reminder: dit zijn onze BHV’ers en wij zijn trots op ze. Je kunt ook onze posters downloaden. Er zijn verschillende posters, waarmee je duidelijk maakt wie jouw BHV'er zijn. In de toolkit van de Dag van de BHV vind je ook een poster. Deze poster kun je aanvullen met de naam en de foto van jouw BHV'er.

Tip 2: download de toolkit van de Dag van de BHV

De Dag van de BHV, waarmee BHV.NL vanaf dit jaar partner is, heeft een toolkit speciaal voor jouw BHV’ers. In deze toolkit vind je verschillende uitingen om jouw dank aan jouw BHV’ers zowel extern als intern te communiceren.

Zo zitten er in de toolkit bedankposts. Deze kun je natuurlijk printen en ophangen, maar ze zijn eigenlijk bedoeld om te delen op Social Media. Zo laat je online en extern weten dat je niet alleen veiligheid hoog op de agenda hebt staan, maar ook dat je jouw BHV’ers extra waardeert.

Tip 3: ga in gesprek met jouw BHVers

Extra aandacht geven aan de benodigdheden van jouw BHV-team is van groot belang. Kortom: ga in gesprek. Wat merken zij op? Wat hebben zij nodig?

Natuurlijk is het altijd van belang om ervoor te zorgen dat jouw team bewust is van alle taken en van de takenverdeling binnen het team, maar hier extra aandacht aan schenken zorgt voor meer duidelijkheid en meer vertrouwen binnen het team én binnen de organisatie.

Tip 4: organiseer een ontbijt, lunch of borrel speciaal voor jouw BHVers

Iets extra’s doen voor jouw BHV’ers kan natuurlijk het hele jaar door, maar zeker op de Dag van de BHV is het leuk om iets extra’s te organiseren. Dit kan op verschillende manieren.

Denk hierbij aan een gezamenlijk ontbijt, om de dag goed te beginnen. Je kunt ook een lunch organiseren. Het voordeel aan een lunch, is dat werknemers tijdens standaard kantooruren vaak moeten lunchen. Naast een ontbijt of een lunch kun je natuurlijk ook een borrel speciaal voor de BHV’ers organiseren.

Een ontbijt, lunch en borrel kunnen natuurlijk op kantoor gepland worden. Dan is het wellicht leuk om bijvoorbeeld extra posters of vlaggen op te hangen, als extra blijk van waardering. Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om het ontbijt, de lunch en de borrel ook op locatie te plannen.

Tip 5: geef ze iets extras, zoals een cadeaubon of een goodiebag

Werknemers die iets extra’s doen, verdienen een extra bedankje. Dit kun je doen in de vorm van bijvoorbeeld een cadeaubon. Het is wel verstandig om een cadeaubon te geven waar mensen écht iets aan hebben of iets mee kunnen.

Naast een cadeaubon, kun je natuurlijk ook een goodiebag samenstellen. Heb je binnen het bedrijf leuke dingen liggen, zoals een branded waterfles, vul hier dan de goodiebag mee. Het is ook leuk om deze goodiebag aan te vullen met iets eetbaars en een kaart, waar je in beschrijft waarom je zo dankbaar bent voor jouw BHV’ers.

Waardering door te trainen

Bij waardering komt ook het goed opleiden van personeel kijken. Ervoor zorgen dat jouw BHV'ers jaarlijks kennis up-to-date houden is dus ook een belangrijke vorm van waardering. Je kunt er ook voor zorgen dat je meer personeel gaat trainen om het BHV-team te versterken. Twijfel dus niet en schrijf jezelf en/of jouw werknemers in voor een BHV-basiscursus en een BHV-herhalingscursus

Lees meer

  • De Prestatiemeter: meet de effectiviteit en ontwikkeling van jouw bedrijfsnoodorganisatie
    De Prestatiemeter: meet de effectiviteit en ontwikkeling van jouw bedrijfsnoodorganisatie
    Jij wil de bedrijfsveiligheid in jouw organisatie verbeteren. Dat is natuurlijk de belangrijkste reden om onze trainingen te volgen. Maar, vindt deze verbetering ook plaats? Is de bedrijfsveiligheid écht verbeterd en waardoor komt dat? En hoeveel is deze dan verbeterd? Wij kunnen ons voorstellen dat je behoefte hebt aan meer inzicht in de effectiviteit van jullie bedrijfsnoodorganisatie (BNO). Zodat je zeker weet dat je met de juiste dingen bezig bent en dat alle inzet het gewenste effect heeft. Speciaal hiervoor heeft BHV.NL de prestatiemeter ontwikkeld. Zo passen we ons programma nóg beter op jouw organisatie aan.
  • De voordelen van eigen veiligheidstrainers in jouw organisatie
    De voordelen van eigen veiligheidstrainers in jouw organisatie
    Wist jij dat je collega’s in jouw organisatie kunt laten opleiden tot trainer? Namelijk op het gebied van BHV, EHBO en ongewenst gedrag. Of misschien wil je zelf wel als BHV’er, ploegleider of coördinator trainer worden. Waar je ook voor kiest: het opleiden van eigen trainers in je organisatie biedt meerdere voordelen. Op het gebied van financiën, tijd, goed werkgeverschap én veiligheid. Benieuwd hoe dat zit? In dit artikel lees je er alles over.
  • Een ode aan alle BHV'ers
    Valentijnsgedicht
  • De rol van de Nederlandse Arbeidsinspectie
    De Nederlandse Arbeidsinspectie maakt werken veiliger, gezonder en eerlijker
    De Nederlandse Arbeidsinspectie wil maar één ding: eerlijk, gezond en veilig werk, en bestaanszekerheid voor iedereen. Een stabiele inkomstenbron hebben en jezelf goed voelen dus. Deze organisatie is niet voor niets onderdeel van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Maar hoe pakt de Nederlandse Arbeidsinspectie deze missie aan en wat is hun rol precies? En wat moet jij als werkgever of organisatie écht weten? Dat lees je hier. 
  • KEN N TRAIN DE 5 FASES VAN BHV TIJDENS EEN CALAMITEIT
    Ken en train de 5 fasen van BHV tijdens een calamiteit
    Ben jij verantwoordelijk voor de veiligheid binnen jouw organisatie of inzetbaar als BHV’er? Dan is het van belang dat je de vijf fases kent van een inzet van bedrijfshulpverlening. Voor de eerste drie fases is meestal genoeg aandacht, alleen de laatste twee worden nog weleens vergeten. Zonde! Want dat zijn precies de onderdelen waarmee jij goed voor BHV’ers en medewerkers zorgt. De oplossing? Trainen.
  • Brand kun je niet voorkomen. Dit kunnen we samen wl doen!
    Brand kun je niet voorkomen. Dit kunnen we samen wl doen!
    Voorkomen is beter dan genezen, luidt een in hulpverlenerskringen veelgebruikt spreekwoord. In het geval van brand is dat ook zo, maar helaas gaat die vlieger niet op. Een brand kun je namelijk niet voorkomen. Zoals de onzinkbaar geachte Titanic zonk, kan het veiligste gebouw ter wereld in vlammen opgaan. Daarom richten we ons bij BHV.nl op het zo klein mogelijk maken van de gevolgen van een brand.  Samen zorgen we voor veiligheid!
  • Hoe overtuig je het MT van het belang van veiligheid op de werkvloer?
    Hoe overtuig je het MT van het belang van veiligheid op de werkvloer?
    Je kunt het echt overal lezen: een cultuur waarin veiligheid centraal staat, begint met het commitment van het (top)management. Maar wat als dat management niet zo betrokken is?
  • Het belang van een goede veiligheidscultuur binnen jouw organisatie
    Het belang van een goede veiligheidscultuur binnen jouw organisatie
    Dat veiligheid op de werkvloer belangrijk is, daar zijn we het met z’n allen wel over eens. Maar hoe zorg je er nou voor dat de veiligheid binnen de organisatie geborgd is? De veiligheidscultuur binnen jouw organisatie is allesbepalend voor of er veilig wordt gewerkt. 
  • Hybride werken? Zo houd je je bedrijfsnoodorganisatie toch scherp!
    De bedrijfsnoodorganisatie op orde houden in tijden van hybride werken
    Hybride werken: voor veel bedrijven is het na de coronacrisis blijvend gebleken. Maar de keuze om meer thuis te werken heeft nogal wat gevolgen voor de bezetting op afdelingen en de verschillende locaties waar wordt gewerkt. En dit geldt ook voor de zorg voor bedrijfsveiligheid.

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.
Fijn dat je onze website bezoekt. Als je op OK klikt, ga je akkoord met het feit dat wij cookies gebruiken. Wil je weten waarom? Lees onze cookie- en privacyverklaring.
Cookies uitschakelen