Wat is nou het verschil tussen het Oranje Kruis en het Rode Kruis?

Bij BHV.NL krijgen we regelmatig de vraag welke van onze EHBO-cursussen nou het beste is: die van het Rode Kruis of juist die van Het Oranje Kruis? In alle eerlijkheid: wij weten het ook niet. Want er zijn niet veel relevante verschillen tussen Het Oranje Kruis en het Rode Kruis. Maar de verschillen die er zijn, zetten we graag even voor je op een rijtje. Dan kun je zelf kiezen wat voor jou belangrijk is, en daar je keuze op bepalen.
Ons maakt het niet uit: als BHV.NL bieden we zowel de trainingen aan die opleiden voor het diploma van Het Oranje Kruis als het certificaat van het Rode Kruis.
En daar hebben we het eerste verschil al te pakken:
Bij onze EHBO-cursus van het Rode Kruis heb je geen examens: tijdens de lessen controleert een van de docenten of je competent bent. Je krijgt dan ook geen diploma maar een EHBO-Certificaat.
Bij onze EHBO-cursus van Het Oranje Kruis leg je aan het eind wel een examen af. Dat examen wordt afgenomen door twee examinatoren die door Het Oranje Kruis zijn aangesteld en die niet aan de opleiding verbonden waren: ze zien de kandidaten op de examendag dus voor het eerst. Slaag je voor dit examen, dan ontvang je een Eerste Hulp Diploma van het Oranje Kruis. Je kunt Het Oranje Kruis certificaat omzetten in het Rode Kruis certificaat, maar omgekeerd kan dat niet.
 
Een tweede verschil is dat de cursus bij het Rode Kruis modulair is opgebouwd: je kunt klein beginnen met bijvoorbeeld een e-learning en je kennis en vaardigheden steeds meer uitbreiden door aanvullende modules te volgen. Net zolang tot je op hetzelfde niveau zit als de mensen die direct de cursus met de certificering van Het Oranje Kruis gevolgd hebben. Het eindniveau is vergelijkbaar, maar de weg daarna toe verschilt.  
 
Ook de aanpak van de lessen is wat anders: de EHBO-cursus met certificering van Het Oranje Kruis is vooral onderwerpgericht. Verschillende onderwerpen als onderkoeling en brandwonden komen stuk voor stuk aan bod, bijvoorbeeld door het laten zien van filmpjes.
Het Rode Kruis daarentegen behandelt niet zozeer onderwerpen maar praktijksituaties. Dat gebeurt door veel en realistisch te oefenen (met scenario’s). De cursus is meer competentiegericht; je moet alle competenties beheersen om te slagen.
 
En dan zijn er nog wat kleine verschillen die niet zozeer betrekking hebben op de cursus en de examens, maar die we wel genoemd willen hebben:
  • Met Het Oranje Kruis-diploma kun je bij alle activiteiten en evenementen ingeschakeld worden en helpen, met het Rode Kruis-certificaat alleen daar waar het Rode Kruis gevraagd is.
  • Het Rode Kruis is wereldwijd bekend, en hun certificaat Europees erkend. Het diploma van Het Oranje Kruis is alleen in Nederland bekend en voldoet aan de Europese richtlijnen.
  • Bij het Oranje Kruis is EHBO de core business, bij het Rode Kruis maakt EHBO onderdeel uit van het grotere geheel aan activiteiten. 
Conclusie: er zit niet of nauwelijks verschil in wat je leert. Wel in hoe de lesstof wordt aangeboden en hoe de cursus wordt afgesloten: met een in Nederland erkend diploma dat voldoet aan de Europese richtlijnen of met een certificaat dat wereldwijd bekend is. Wij hebben geen voorkeur: we bieden ze niet voor niets allebei aan. Wil je een diploma, dan kies je voor het Oranje Kruis. Wil je vooral praktijksituaties oefenen, dan past het Rode Kruis waarschijnlijk beter. Maar wat je ook kiest: je bent bij beide zeker van een gedegen opleiding.

Lees meer

  • Brand kun je niet voorkomen. Dit kun we samen wl doen!
    Brand kun je niet voorkomen. Dit kun we samen wl doen!
    Voorkomen is beter dan genezen, luidt een in hulpverlenerskringen veelgebruikt spreekwoord. In het geval van brand is dat ook zo, maar helaas gaat die vlieger niet op. Een brand kun je namelijk niet voorkomen. Zoals de onzinkbaar geachte Titanic zonk, kan het veiligste gebouw ter wereld in vlammen opgaan. Daarom richten we ons bij BHV.nl op het zo klein mogelijk maken van de gevolgen van een brand.  Samen zorgen we voor veiligheid!
  • Vijf tips om jouw BHV'ers extra te waarderen
    Vijf tips om jouw BHV'ers extra te waarderen
    Een keer per jaar is het tijd om je BHV’ers eens extra in het zonnetje te zetten. En dit is niet helemaal onlogisch, aangezien alle BHV’ers er mede voor zorgen dat de veiligheid in de organisatie gewaarborgd blijft. De enige vraag die nu overblijft is: hoe zorg je ervoor dat je ze de waardering geeft die ze verdienen? In dit artikel delen wij een aantal tips om vóór en tijdens de Dag van de BHV jouw BHV’ers extra te bedanken.
  • Hoe overtuig je het MT van het belang van veiligheid op de werkvloer?
    Hoe overtuig je het MT van het belang van veiligheid op de werkvloer?
    Je kunt het echt overal lezen: een cultuur waarin veiligheid centraal staat, begint met het commitment van het (top)management. Maar wat als dat management niet zo betrokken is?
  • Het belang van een goede veiligheidscultuur binnen jouw organisatie
    Het belang van een goede veiligheidscultuur binnen jouw organisatie
    Dat veiligheid op de werkvloer belangrijk is, daar zijn we het met z’n allen wel over eens. Maar hoe zorg je er nou voor dat de veiligheid binnen de organisatie geborgd is? De veiligheidscultuur binnen jouw organisatie is allesbepalend voor of er veilig wordt gewerkt. 
  • Hybride werken? Zo houd je je bedrijfsnoodorganisatie toch scherp!
    De bedrijfsnoodorganisatie op orde houden in tijden van hybride werken
    Hybride werken: voor veel bedrijven is het na de coronacrisis blijvend gebleken. Maar de keuze om meer thuis te werken heeft nogal wat gevolgen voor de bezetting op afdelingen en de verschillende locaties waar wordt gewerkt. En dit geldt ook voor de zorg voor bedrijfsveiligheid.
  • Afbeelding stabiele zijligging
    De stabiele zijligging: niet moeilijk, wel van levensbelang
    De stabiele zijligging is wellicht niet de meest comfortabele positie die er is. Daar merkt degene die in de stabiele zijligging wordt gelegd als het goed is ook niets van. De stabiele zijligging wordt namelijk toegepast als iemand buiten bewustzijn is, maar nog wel gewoon ademt. Hiermee stabiliseer je het slachtoffer. In dit artikel vertellen we je meer over deze belangrijke houding.
  • Blaren voorkomen en behandelen doe je zo
    Blaren voorkomen en behandelen doe je zo
    Het zijn misschien wel de grootste vijanden van deelnemers aan de vierdaagse en andere wandeltochten: blaren. Zelfs de meest geoefende wandelaars, maar ook hardlopers, krijgen er soms last van. In dit artikel vertellen we je hoe blaren ontstaan, hoe je ze het beste kunt verzorgen en wat je kunt doen om ze te voorkomen.
  • Het vaak onderschatte belang van een preventiemedewerker
    Het vaak onderschatte belang van een preventiemedewerker
    Het is weer zover: de week van de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E). Natuurlijk is dit onderwerp altijd belangrijk voor iedere organisatie. Deze lijst met risico’s moet namelijk altijd up-to-date zijn, zodat je veiligheid op de werkvloer kunt waarborgen. En daarom is dit een mooi moment om de persoon die de RI&E opstelt eens extra aandacht te geven: de preventiemedewerker. Het hebben van een preventiemedewerker is verplicht voor iedere organisatie waar medewerkers werken. Maar waarom is een preventiemedewerker zo belangrijk en hoe kun je ervoor zorgen dat deze collega binnen jouw organisatie goed is opgeleid? Dat lees je hier.  
  • Reanimatie en de juiste nazorg zijn van levensbelang, k in het bedrijfsleven
    Reanimatie en de juiste nazorg zijn van levensbelang, k in het bedrijfsleven
    Je ziet het voor je ogen gebeuren: een collega valt plotseling op de grond. Hartstilstand. Wat doe je? Natuurlijk is reanimeren de enige juiste optie, maar dit gaat in zo’n situatie niet bij iedereen vanzelf. Sommige mensen schrikken zo erg, dat ze even niet weten wat te doen. Maar: iedere seconde telt. Daarom is het ook voor bedrijven en organisaties van levensbelang dat medewerkers vol vertrouwen kunnen reanimeren én dat er aandacht is voor de nazorg. Want bij een reanimatie zijn er altijd twee slachtoffers. En jij bent als directielid, manager of preventiemedewerker verantwoordelijk voor de veiligheid binnen de organisatie en het welzijn van medewerkers.

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.
Fijn dat je onze website bezoekt. Als je op OK klikt, ga je akkoord met het feit dat wij cookies gebruiken. Wil je weten waarom? Lees onze cookie- en privacyverklaring.
Cookies uitschakelen