250 arbeidsongevallen per dag in 2019. Hoe veilig is jouw organisatie?
zondag 14 februari 2021
Een ongeluk zit in een klein hoekje, zo blijkt maar weer uit de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden van het CBS. In 2019 vonden er 93.000 fysieke of psychische arbeidsongevallen plaats in Nederland met vier dagen verzuim als gevolg. Dat zijn ruim 250 arbeidsongevallen per dag! Niet alleen ondervinden werknemers de gezondheidsklachten hiervan, het verzuim zorgt ook voor werkdruk en onderbreking van de werkprocessen. Hoe zorg je ervoor dat er in jouw organisatie zo min mogelijk bedrijfsongevallen voorkomen?
Volgens de enquête hadden de meeste ongevallen een fysieke oorzaak, een kwart betrof psychische overbelasting. Bij de fysieke ongevallen gaat het om uitglijden, struikelen of een andere val, door een voorwerp geraakt worden, ergens aan snijden of stoten of een beknelling. Ook lichamelijke overbelasting zoals zwaar tillen of het maken van een verkeerde beweging zijn oorzaken voor verzuim. Psychische overbelasting ontstaat bijvoorbeeld door intimidatie of stress. Bijna de helft van de arbeidsongevallen deed zich voor in de zorg, handel en industrie.
Het komt altijd onverwacht
Ook al denk je dat alles veilig is in jouw organisatie, als werkgever is het essentieel om je altijd bewust te zijn van mogelijke risico’s in je bedrijfs- of productieruimte, om ongevallen te voorkomen. Vanzelfsprekend geldt dit voor bedrijven waar veel met machines of op hoogte wordt gewerkt. Maar ook in een kantooromgeving kunnen bedrijfsongevallen gebeuren. Wanneer een werknemer uitglijdt over een natte vloer of struikelt door loszittende vloerbedekking, wordt dit gezien als een bedrijfsongeval. Daarom is het belangrijk dat werknemers op de werkvloer goed op de hoogte zijn van procedures en protocollen om zo veilig mogelijk te werken. Werk brengt altijd risico’s met zich mee. Arbeidsongevallen komen altijd onverwacht en achteraf zoek je naar een oplossing zodat het niet nog een keer gebeurt.
Ken je risico's
Maar het is natuurlijk beter om een bedrijfsongeval te voorkomen. Met een Risico Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) breng je de risico’s in jouw organisatie in kaart. Naast een lijst van alle veiligheids- en gezondheidsrisico’s in je bedrijf, maak je ook een plan voor het oplossen of in ieder geval verkleinen van deze risico’s. Deze inventarisatie moet regelmatig gecheckt worden, zodat iedereen op de hoogte is van de actuele stand van zaken. Want iedere verandering in je bedrijf brengt weer andere risico’s met zich mee. De Arbowet stelt het maken van een RI&E zelfs verplicht voor alle ondernemers met personeel. Daarnaast zijn er andere maatregelen die het risico op bedrijfsongevallen verkleinen. Is er bijvoorbeeld een bedrijfsnoodorganisatie? Is er een preventiemedewerker aangesteld die je op de hoogte houdt van eventuele risico’s?
Gedragsregels
Om psychische bedrijfsongevallen te voorkomen, is het belangrijk dat alle werknemers in je organisatie op de hoogte zijn van de gedragsregels. Ongewenst gedrag op de werkvloer zoals pesten of intimidatie kan grote gevolgen hebben. Spreek mensen altijd aan op ongewenst gedrag, stel een klachtenprocedure op of zorg voor een vertrouwenspersoon. Je bent verplicht om het risico op ongewenst gedrag zoals pesten, agressie of seksuele intimidatie mee te nemen in de RI&E.
Kunnen wij je verder helpen?
Wil je meer weten over het opstellen van een RI&E, hoe je dat aanpakt en wie hiervoor verantwoordelijk is? Of over het inrichten van je bedrijfsnoodorganisatie? Wij helpen je hier graag bij! Of vraag hieronder vrijblijvend een offerte of adviesgesprek aan
Lees meer
-
-
BHV.NL scoort opnieuw hoog in CEDEO klanttevredenheidsonderzoek, met 91,8% EN 96,4%Bij BHV.NL maken we onze beloften graag waar, zodat onze klanten tevreden zijn. Het liefst nog méér dan tevreden. Om er zeker van te zijn dat dat zo is, vragen we één keer per twee jaar aan Cedeo om een klanttevredenheidsonderzoek uit te voeren.
-
-
-
De focuspunten van de Nederlandse Arbeidsinspectie voor 2022Bij BHV.NL focussen we ons op gezonde en veilige werkomstandigheden. Net zoals de Nederlandse Arbeidsinspectie (voorheen SZW) dat doet. Naast dat het belangrijk is om veiligheid goed op orde te hebben voor de gezondheid van je eigen mensen, klanten en bezoekers is het ook slim: want zo kun je boetes voorkomen.
-
Nieuw! Cursus omgaan met agressie en ander ongewenst gedrag nu ook individueel te volgenIntimidatie, agressie, discriminatie en kwetsende scheldpartijen. Allemaal vormen van grensoverschrijdend gedrag dat steeds vaker voorkomt. Het is belangrijk dat je voorbereid bent en weet hoe je hiermee om moet gaan. Om dit voor iedereen mogelijk te maken is de cursus omgaan met ongewenst gedrag nu ook individueel te volgen.
-
-
-