BHV: dat wil je toch geregeld hebben?

In een tijd waar de wereld op zijn kop staat is veiligheid actueler dan ooit. Niet alleen fysieke veiligheid, maar ook psychosociale veiligheid. Denk bijvoorbeeld alleen al aan alle nieuwe richtlijnen en huisregels die nageleefd moeten worden. Juist dit jaar blijkt maar weer hoe belangrijk het is dat alles rondom veiligheid voor jouw werknemers, bezoekers en klanten goed geregeld is. Er zijn niet voor niets diverse verplichtingen op dit vlak voor jou als organisatie. Maar wist je dat er naast deze verplichting nog meer redenen zijn waarom je de bedrijfsveiligheid binnen jouw organisatie goed georganiseerd wilt hebben?

1. Goed werkgeverschap

Als werkgever wil je er op kunnen vertrouwen dat je medewerkers zich inzetten voor jouw bedrijf. Medewerkers vertrouwen op hun beurt op jou. Vakantiedagen, salaris, waardering en een gelijke behandeling, maar ook een gezond werkklimaat is voor hen belangrijk, juist in deze tijd! Jouw medewerkers willen zich veilig voelen op hun werk en rekenen er op dat jij zorgt voor een werkomgeving waarin risico’s zoveel mogelijk worden beperkt en alles goed is geregeld.

Risico's beheren

Helaas kun je niet alle risico’s binnen jouw organisatie van te voren afvangen. Er blijven altijd risico’s over die je niet weg kan nemen. Voor die risico’s komt je BHV-organisatie om de hoek kijken. Je BHV’ers dragen bij aan een veilige werk-, woon- en bezoekomgeving. Zij hebben een belangrijke preventieve rol en zorgen ervoor dat als er wat gebeurt, de juiste hulp verleend wordt en de schade beperkt blijft. Dit draagt bij aan het veiligheidsgevoel van iedereen binnen jouw organisatie. Het idee dat iemand aanwezig is die weet wat hij of zij moet doen in het geval van een calamiteit is immers een geruststellende gedachte.

Wist je dat je bij BHV.NL sinds dit jaar ook modulair kan trainen? Hiermee stellen we samen de cursus af op de risico's van jouw organisatie. Zo hebben jullie een betaalbare cursus op maat! 

2. Een maatschappelijke rol

BHV’ers die kunnen en durven handelen zijn van enorme waarde in allerlei situaties, zowel binnen jouw organisatie als daarbuiten. Goed opgeleide BHV’ers weten hoe zij moeten handelen en durven ook te handelen wanneer dat nodig is. Zij kunnen de situatie inschatten, de hulpdiensten van de juiste informatie voorzien en (levensreddend) handelen tot de hulpdiensten er zijn. Met het opleiden van je medewerkers draag je als organisatie dus ook maatschappelijk gezien je steentje bij!

3. Positief imago

Heb je er wel eens bij stilgestaan dat jouw medewerkers misschien zowel intern als extern het risico lopen geconfronteerd te worden met pestgedrag, heftige verbale communicatie, intimidatie, discriminatie, diefstal, vernieling of misschien zelfs geweld? Hoe zorg je ervoor dat jouw medewerkers zich veilig voelen en op een veilige en respectvolle manier met mensen kunnen omgaan die ongewenst gedrag vertonen? Een goede aanpak draagt bij aan een positief imago met behoud van de relatie. Door tevens je social media beleid op orde te hebben laat je zien verantwoordelijkheid te nemen voor veiligheid.

Waarin investeer jij volgend jaar?

Het mag duidelijk zijn dat investeren in bedrijfshulpverlening een investering in je organisatie én je medewerkers is. Nu de zomer voorbij is en we langzaam richting het nieuwe jaar gaan, is dit hét moment om na te denken over jouw veiligheidsambities voor 2021. Ook je investeringen rondom veiligheid moeten immers begroot worden. Maar hoe pak je dat aan? 

Wat kun je nu al doen?

Denk goed na over de risico’s binnen je organisatie. Welke (nieuwe) risico’s heb je en wat zijn de gevolgen als je niets doet om deze risico’s te beperken? Wanneer je dit voor jezelf duidelijk hebt kun je keuzes gaan maken. Welke stappen zet jij aankomend jaar om de bedrijfsveiligheid van jouw organisatie te vergroten? En welke kosten brengen deze stappen met zich mee? Denk in ieder geval aan:

Hoe veilig is jouw organisatie?

De zomer is voorbij en langzaam gaan we aan de slag met de plannen voor 2021. Daar hoort ook veiligheid bij. Juist in deze onvoorspelbare tijden is het belangrijk de veiligheid van jouw organisatie op orde te hebben. Ben je er in de coronaperiode bijvoorbeeld achter gekomen dat het lastig is de bezetting van je BHV-organisatie op orde te houden? Of dat het toch wel erg belangrijk is om op een juiste wijze om te kunnen gaan met mensen die ongepast en ongewenst gedrag vertonen of de huisregels niet naleven? Wij helpen je graag bij het realiseren van jouw veiligheidsambities voor volgend jaar en het verhogen van het veiligheidsbewustzijn binnen je organsiatie.

Weet jij hoe het ervoor staat met de veiligheid van jouw organisatie? En weet jij al waar juist kansen liggen als het gaat om de veiligheid van jouw organisatie te optimaliseren? Met onze veiligheidschecklist weet jij precies hoe jouw organisatie ervoor staat!

Lees meer

  • Hoe richt je een effectieve bedrijfsnoodorganisatie in? (en de bijbehorende rollen)
    Hoe richt je een effectieve bedrijfsnoodorganisatie in? (en de bijbehorende rollen)
    Lees alles over het belang van een goede bedrijfsnoodorganisatie en hoe je deze effectief inricht voor jouw bedrijf.
  • Wat doet een Crisis Management Team?
    Wat doet een Crisis Management Team?
    Zorg voor overzicht en effectieve communicatie tijdens een crisis of calamiteit in jouw organisatie.
  • Wat doet een preventiemedewerker?
    Wat doet een preventiemedewerker?
    Zorg voor optimale veiligheid en arbeidsomstandigheden en voorkom bedrijfsongevallen in jouw organisatie als Preventiemedewerker.
  • Wat doet een Hoofd BHV?
    Wat doet een Hoofd BHV?
    Als Hoofd BHV ben je hét aanspreekpunt als het gaat over bedrijfsveiligheid en weet je alle ins en outs van een goede bedrijfsnoodorganisatie.
  • Wat doet een coördinator BHV?
    Wat doet een coördinator BHV?
    Samen met het Hoofd BHV draag je de verantwoordelijkheid voor een goed gecoördineerde en operationele bedrijfshulpverlening in jouw organisatie.
  • Wat doet een ploegleider BHV?
    Wat doet een ploegleider BHV?
    Neem de operationele leiding bij een calamiteit in je bedrijf en zorg dat BHV’ers hun werk veilig kunnen doen als Ploegleider BHV.
  • Wat doet een bedrijfshulpverlener (BHV'er)?
    Wat doet een bedrijfshulpverlener (BHV'er)?
    Help slachtoffers, bestrijd een eventuele brand en breng medewerkers in veiligheid in noodsituaties. Word jij bedrijfshulpverlener in jouw organisatie?
  • Wat doet een EHBO’er?
    Wat doet een EHBO’er?
  • Wat doet een Ontruimer?
    Wat doet een Ontruimer?

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.
BHV.NL maakt gebruik van cookies om het bezoek aan onze website gemakkelijk te maken. Daarnaast vind je sneller wat je zoekt en bieden we jou relevante informatie. Door op 'OK' te klikken ga je hiermee akkoord. Klik hier voor de instellingen, meer informatie en onze privacyverklaring.
Cookies uitschakelen