BHV: dat wil je toch geregeld hebben?

In een tijd waar de wereld op zijn kop staat is veiligheid actueler dan ooit. Niet alleen fysieke veiligheid, maar ook psychosociale veiligheid. Denk bijvoorbeeld alleen al aan alle nieuwe richtlijnen en huisregels die nageleefd moeten worden. Juist dit jaar blijkt maar weer hoe belangrijk het is dat alles rondom veiligheid voor jouw werknemers, bezoekers en klanten goed geregeld is. Er zijn niet voor niets diverse verplichtingen op dit vlak voor jou als organisatie. Maar wist je dat er naast deze verplichting nog meer redenen zijn waarom je de bedrijfsveiligheid binnen jouw organisatie goed georganiseerd wilt hebben?

Weet jij al waar jij in 2022 op in gaat zetten? Ontdek hoe jij de volgende stap in bedrijfsveiligheid zet.

1. Goed werkgeverschap

Als werkgever wil je er op kunnen vertrouwen dat je medewerkers zich inzetten voor jouw bedrijf. Medewerkers vertrouwen op hun beurt op jou. Vakantiedagen, salaris, waardering en een gelijke behandeling, maar ook een gezond werkklimaat is voor hen belangrijk, juist in deze tijd! Jouw medewerkers willen zich veilig voelen op hun werk en rekenen er op dat jij zorgt voor een werkomgeving waarin risico’s zoveel mogelijk worden beperkt en alles goed is geregeld.

Risico's beheren

Helaas kun je niet alle risico’s binnen jouw organisatie van te voren afvangen. Er blijven altijd risico’s over die je niet weg kan nemen. Voor die risico’s komt je BHV-organisatie om de hoek kijken. Je BHV’ers dragen bij aan een veilige werk-, woon- en bezoekomgeving. Zij hebben een belangrijke preventieve rol en zorgen ervoor dat als er wat gebeurt, de juiste hulp verleend wordt en de schade beperkt blijft. Dit draagt bij aan het veiligheidsgevoel van iedereen binnen jouw organisatie. Het idee dat iemand aanwezig is die weet wat hij of zij moet doen in het geval van een calamiteit is immers een geruststellende gedachte.

Wist je dat je bij BHV.NL sinds dit jaar ook modulair kan trainen? Hiermee stellen we samen de cursus af op de risico's van jouw organisatie. Zo hebben jullie een betaalbare cursus op maat! 

2. Een maatschappelijke rol

BHV’ers die kunnen en durven handelen zijn van enorme waarde in allerlei situaties, zowel binnen jouw organisatie als daarbuiten. Goed opgeleide BHV’ers weten hoe zij moeten handelen en durven ook te handelen wanneer dat nodig is. Zij kunnen de situatie inschatten, de hulpdiensten van de juiste informatie voorzien en (levensreddend) handelen tot de hulpdiensten er zijn. Met het opleiden van je medewerkers draag je als organisatie dus ook maatschappelijk gezien je steentje bij!

3. Positief imago

Heb je er wel eens bij stilgestaan dat jouw medewerkers misschien zowel intern als extern het risico lopen geconfronteerd te worden met pestgedrag, heftige verbale communicatie, intimidatie, discriminatie, diefstal, vernieling of misschien zelfs geweld? Hoe zorg je ervoor dat jouw medewerkers zich veilig voelen en op een veilige en respectvolle manier met mensen kunnen omgaan die ongewenst gedrag vertonen? Een goede aanpak draagt bij aan een positief imago met behoud van de relatie. Door tevens je social media beleid op orde te hebben laat je zien verantwoordelijkheid te nemen voor veiligheid.

Waarin investeer jij volgend jaar?

Het mag duidelijk zijn dat investeren in bedrijfshulpverlening een investering in je organisatie én je medewerkers is. Nu de zomer voorbij is en we langzaam richting het nieuwe jaar gaan, is dit hét moment om na te denken over jouw veiligheidsambities voor 2021. Ook je investeringen rondom veiligheid moeten immers begroot worden. Maar hoe pak je dat aan? 

Wat kun je nu al doen?

Denk goed na over de risico’s binnen je organisatie. Welke (nieuwe) risico’s heb je en wat zijn de gevolgen als je niets doet om deze risico’s te beperken? Wanneer je dit voor jezelf duidelijk hebt kun je keuzes gaan maken. Welke stappen zet jij aankomend jaar om de bedrijfsveiligheid van jouw organisatie te vergroten? En welke kosten brengen deze stappen met zich mee? Denk in ieder geval aan:

Hoe veilig is jouw organisatie?

De zomer is voorbij en langzaam gaan we aan de slag met de plannen voor 2021. Daar hoort ook veiligheid bij. Juist in deze onvoorspelbare tijden is het belangrijk de veiligheid van jouw organisatie op orde te hebben. Ben je er in de coronaperiode bijvoorbeeld achter gekomen dat het lastig is de bezetting van je BHV-organisatie op orde te houden? Of dat het toch wel erg belangrijk is om op een juiste wijze om te kunnen gaan met mensen die ongepast en ongewenst gedrag vertonen of de huisregels niet naleven? Wij helpen je graag bij het realiseren van jouw veiligheidsambities voor volgend jaar en het verhogen van het veiligheidsbewustzijn binnen je organsiatie.

Weet jij hoe het ervoor staat met de veiligheid van jouw organisatie? En weet jij al waar juist kansen liggen als het gaat om de veiligheid van jouw organisatie te optimaliseren? Met onze veiligheidschecklist weet jij precies hoe jouw organisatie ervoor staat!

Lees meer

  • Reanimatie en hulpverlening terug naar normaal
    Reanimatie en hulpverlening terug naar normaal
    Slachtoffers mogen weer worden gereanimeerd volgens de normale richtlijnen. Beademen is weer toegestaan!
  • De inhoud van een BHV cursus: praktijkgericht en maatwerk
    De inhoud van een BHV cursus: praktijkgericht en maatwerk
    Wat leer je nu eigenlijk tijdens een BHV cursus? 
  • Wanneer en hoe meld je een bedrijfsongeval?
    Wanneer en hoe meld je een bedrijfsongeval?
    Bedrijfsongevallen probeer je altijd te voorkomen. Maar wanneer er toch een ongeval plaatsvindt, heb je als werkgever een meldingsplicht. 
  • De reden waarom je BHV'er wil worden!
    De reden waarom je BHV'er wil worden!
    Bedrijven zijn verplicht om de veiligheid te waarborgen en bedrijfshulpverlening goed geregeld te hebben. Om deze reden is een organisatie altijd blij met een medewerker die BHV’er wil worden want dan voldoet zij aan de wettelijke verplichting. Maar 
  • Hoe zit het met je aansprakelijkheid als BHV’er?
    Hoe zit het met je aansprakelijkheid als BHV’er?
    Stel je voor: knip je als goedwillende BHV’er de dure spijkerbroek van je ongelukkige collega Harry kapot om zijn gemene beenwond te kunnen behandelen, stuurt hij je de rekening van zijn nieuwe skinny jeans. 
  • (Bijna-)ongevallen registeren, de normaalste zaak van de wereld
    (Bijna-)ongevallen registeren, de normaalste zaak van de wereld
    Foutje, bedankt. Zonder ongevallen, ook op het werk, zouden we deze historische slogan waarschijnlijk nooit gekend hebben. Ongevallen en bijna-ongevallen op de werkvloer komen dagelijks voor. Ook binnen jouw organisatie. 
  • Tips voor het verhogen van het veiligheidsbewustzijn op de werkvloer
    Tips voor het verhogen van het veiligheidsbewustzijn op de werkvloer
    Als BHV-team ben je bewust van veiligheid op de werkvloer. Maar hoe krijg je veiligheid onder de aandacht van iedereen op de werkvloer? Bekijk hieronder onze tips en kijk wat past bij en werkt binnen jullie organisatie.
  • Hybride werken? Zo houd je je bedrijfsnoodorganisatie toch scherp!
    Hybride werken? Zo houd je je bedrijfsnoodorganisatie toch scherp!
    Van dat beruchte virus komen we graag af, maar één ding is in elk geval wél een blijvertje: het hybride werken. 
  • HOE
    Arbovisie 2040: hoe staat het met jouw veiligheidsbeleid?
    Onze maatschappij wordt steeds dynamischer en dat heeft een groot effect op de veiligheid van werkend Nederland. Daarom heeft de inspectie SZW, in opdracht van de overheid, de Arbovisie 2040 in het leven geroepen. In dit artikel lees je er alles over.

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.
Fijn dat je onze website bezoekt. Als je op ‘OK’ klikt, ga je akkoord met het feit dat wij cookies gebruiken. Wil je weten waarom? Lees onze cookie- en privacyverklaring.
Cookies uitschakelen