Speerpunten uit het Jaarplan 2021 van de Inspectie SZW op een rij

donderdag 22 april 2021
De Inspectie SZW heeft haar jaarplan voor 2021 bekend gemaakt. Dit jaarplan is gericht op het realiseren van eerlijk, gezond en veilig werk en bestaanszekerheid voor iedereen. Vanzelfsprekend is de impact van het coronavirus een belangrijk thema. Daarnaast vragen ook andere speerpunten specifieke aandacht, die we graag voor je op een rijtje zetten. Zo zorg je ervoor dat iedereen op een veilige manier zijn of haar werk kan doen en dat je goed bent voorbereid en voldoet aan alle verplichtingen.
 

Naleving Arboverplichtingen

De Inspectie zet in 2021 opnieuw in op de naleving van de Arbokernverplichtingen. Bij actieve inspecties zal extra aandacht gaan naar de aanwezigheid van arboverplichtingen en de inhoudelijke kwaliteit ervan. Via voorlichting en actieve inspecties wijst de Inspectie werkgevers in specifieke subsectoren op het belang van een goede invulling van de RI&E, het plan van aanpak en het basiscontract als basis voor veilig en gezond werk. De inspectie gaat niet alleen strenger controleren of bedrijven een RI&E hebben, maar ook of deze op orde is. Bedrijven moeten onder andere rekening houden met nieuwe risico’s als gevolg van het coronavirus.

Belangrijke rol preventiemedewerker

Een goede Risico-inventarisatie en Evaluatie (RI&E) is de basis voor veilig werken. Als preventiemedewerker kun je anticiperen op de thema’s van de Inspectie door te zorgen voor een veilige en gezonde werkomgeving. Je ziet erop toe dat Arboverplichtingen worden nageleefd en je schrijft een goede RI&E. Door het in kaart brengen van de specifieke risico’s van je organisatie, voorkom je ongewenste situaties en kun je je voorbereiden op de inzet van de medewerkers uit jouw bedrijfsnoodorganisatie. 

Psychosociale arbeidsbelasting (PSA)

Naast corona, gevaarlijke stoffen, ongevallen en het voorkomen van beroepsziekten blijft psychosociale arbeidsbelasting een belangrijk risico en een verplicht onderdeel in de RI&E. Hieronder vallen alle factoren die op het werk stress kunnen veroorzaken, bijvoorbeeld agressie, geweld, seksuele intimidatie, pesten en werkdruk. De Inspectie zal zich richten op de verantwoordelijkheid van werkgevers voor PSA en zal bij een groot aantal bedrijven de RI&E beoordelen op de beschreven PSA-risico’s. Wil je weten hoe je als organisatie psychosociale arbeidsbelasting voorkomt? Met onze veiligheidstrainingen leer je ongewenst gedrag ombuigen naar gewenst gedrag en hoe je moet omgaan en handelen in onveilige situaties.

Voorbereid zijn? Zorg voor een goede bedrijfsnoodorganisatie (BNO)

Een bedrijfsnoodorganisatie is het geheel van maatregelen en beleid van een organisatie om met calamiteiten om te gaan. Op basis van de RI&E worden de rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie ingevuld en stel je een team samen. Hoe je dit team inricht en welke rollen er nodig zijn, hangt o.a. af van de risico's binnen jouw organisatie. Met een goede BNO ben je niet alleen voorbereid op een bezoek van de inspectie, maar zorg je ook voor een veilige en gezonde werkomgeving. 

Hulp nodig?

Wil je meer weten over het Jaarplan van de Inspectie SZW en wat dit voor jouw organisatie betekent? Bekijk dan de Jaarplan 2021 pagina. Kun je hulp gebruiken bij het schrijven van een Risico-inventarisatie en -evaluatie of bij het voldoen aan de arboverplichtingen? Wij helpen je graag! Neem contact met ons op via 024 - 3730977 of vraag vrijblijvend een adviesgesprek aan. 

Lees meer

  • Wij volgen de RIVM richtlijnen | BHV.NL®
    Trainen tijdens de coronapandemie
    Vanaf 3 maart 2021 zijn wij aan het trainen! Daar zijn we heel blij mee. Én dat doen we geheel veilig volgens de richtlijnen van het RIVM en het veiligheidsprotocol.
  • NIEUW: BHV herhalingsprogramma 21/22
    NIEUW: BHV herhalingsprogramma 21/22
    Het is weer september. Dat betekent dat het weer tijd is voor de lancering van het nieuwe BHV herhalingsprogramma. In dit artikel lees je wat je kan verwachten als je dit jaar een BHV herhalingscursus volgt om je kennis en vaardigheden op te frissen.
  • Nieuwe Nederlandse richtlijnen Eerste Hulp
    Nieuwe Nederlandse richtlijnen Eerste Hulp
    Als het gaat om eerstehulpverlening, is het belangrijk dat iedereen in Nederland dezelfde richtlijnen volgt. Dit zorgt ervoor dat de hulpverlening goed aansluit op de professionele hulpverlening en dat een slachtoffer de beste zorg krijgt.
  • Veelgestelde vragen tijdens het coronavirus
    Veelgestelde vragen tijdens het coronavirus
    Vanaf 3 maart mogen we weer trainen. En dat doen we geheel veilig volgens ons veiligheidsprotocol. bekijk hieronder de meest gestelde vragen. 
  • BHV.NL lanceert online BHV cursus - Leren in je eigen tijd én op je eigen tempo
    BHV.NL lanceert online BHV cursus - Leren in je eigen tijd én op je eigen tempo
    Het valt vaak niet mee om in onze drukke schema’s tijd te vinden om een cursus te volgen. En dat is jammer, want te weinig tijd mag natuurlijk geen reden zijn om niet deel te nemen aan een cursus. Bovendien werken in deze tijd van coronamaatregelen veel mensen voorlopig nog thuis. Bij BHV.NL spelen we hier graag op in en daarom lanceren we de eerste BHV cursus die je helemaal online kunt volgen. Zowel voor de BHV basis als de BHV herhalingscursus. Zo kun je vanaf de bank of aan de keukentafel de vaardigheden en theorie leren die je nodig hebt om BHV’er te worden.
  • 250 arbeidsongevallen per dag in 2019.  Hoe veilig is jouw organisatie?
    250 arbeidsongevallen per dag in 2019. Hoe veilig is jouw organisatie?
    Een ongeluk zit in een klein hoekje, zo blijkt maar weer uit de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden van het CBS. In 2019 vonden er 93.000 fysieke of psychische arbeidsongevallen plaats in Nederland met vier dagen verzuim als gevolg. Dat zijn ruim 250 arbeidsongevallen per dag! Niet alleen ondervinden werknemers de gezondheidsklachten hiervan, het verzuim zorgt ook voor werkdruk en onderbreking van de werkprocessen. Hoe zorg je ervoor dat er in jouw organisatie zo min mogelijk bedrijfsongevallen voorkomen?
  • Tijdelijke aanpassing Arbeidsomstandighedenbesluit vanwege bestrijding coronavirus (SARS-CoV-2)
    Tijdelijke aanpassing Arbeidsomstandighedenbesluit vanwege bestrijding coronavirus (SARS-CoV-2)
    Aanvullende maatregelen arbeidsomstandighedenbesluit om kans op besmetting met het coronavirus te voorkomen en beperken.
  • Een veilig 2021 met BHV.NL!
    Een veilig 2021 met BHV.NL!
    Ook in 2021 wil je jouw collega's én bezoekers een veilige(re) omgeving bieden. Wij helpen je graag op weg!
  • Nieuw VCA cursusaanbod dat voorziet in ieders leerbehoefte
    Nieuw VCA cursusaanbod dat voorziet in ieders leerbehoefte
    We breiden ons VCA cursusaanbod uit. Waarom? Omdat iedere cursist een andere leerbehoefte heeft en we daar met onze cursussen op in willen spelen. 

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.
Fijn dat je onze website bezoekt. Als je op ‘OK’ klikt, ga je akkoord met het feit dat wij cookies gebruiken. Wil je weten waarom? Lees onze cookie- en privacyverklaring.
Cookies uitschakelen