BHV verplicht? Wat zegt de wet?

Hoe zit het nu precies met bedrijfshulpverlening? Wat is wel en niet verplicht? En waar moet je aan voldoen als werkgever?

Is BHV verplicht?

In het kort: ja, BHV is verplicht. Ieder bedrijf met medewerkers (al bij 1 medewerker) is verplicht om de BHV te regelen. In kleine bedrijven kan een werkgever ook zelf de BHV'er zijn. Wat je precies allemaal moet regelen als werkgever lees je hieronder.

Wat is BHV?

Wat is bedrijfshulpverlening (BHV) nu eigenlijk en wat moet je als werkgever regelen?Bedrijfshulpverlening betekent dat werknemers zelf georganiseerde hulp bieden in een organisatie bij een noodsituatie. Deze werknemers zijn de BHV’ers en zij komen in actie wanneer de veiligheid en/of gezondheid van werknemers en eventuele bezoekers gevaar loopt. Hun taak is om letsel en schade te voorkomen of zo veel mogelijk te beperken. Voor elke werkgever is BHV verplicht en moet dit dus georganiseerd worden. In kleine bedrijven kan een werkgever zelf de BHV’er zijn.

BHV verplicht, maar geen vast aantal BHV’ers

In de Arbowet van vóór 2007 stond beschreven dat op elke 50 medewerkers tenminste 1 BHV’er aanwezig moest zijn. Toen de Arbowet in 2007 werd aangepast, is deze regel komen te vervallen. Nu staat erin dat organisaties verplicht zijn om doeltreffende maatregelen te nemen op het gebied van bedrijfshulpverlening. Dat kan op verschillende manieren.

Bij het bepalen van de manier van bedrijfshulpverlening en het aantal BHV’ers moet je rekening houden met de grootte van je organisatie en de veiligheids – en gezondheidsrisico’s die bij de organisatie horen. Dit wordt bepaald met gegevens uit de Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E). Daarom is het aantal BHV’ers niet wettelijk vastgelegd. Heb je hier vragen over, neem dan gerust contact op met een van onze adviseurs.

​Voldoende BHV’ers aanwezig

Er moeten altijd voldoende BHV’ers daadwerkelijk aanwezig zijn in je organisatie. Als werkgever moet je bij het bepalen van het benodigde aantal BHV’ers dus rekening houden met ziekte, vakantie, ploegendiensten etc. Ook de samenstelling van je personeelsbestand speelt een rol: bijvoorbeeld werknemers met een verstandelijke of lichamelijke beperking vragen een andere verdeling van BHV-taken dan werknemers zonder beperkingen.

Taken BHV’ers

Welke taken heeft een BHV’er dan? Dat zijn de volgende taken:
  • Eerste hulp verlenen bij ongevallen;
  • Brand bestrijden en de gevolgen van de brand beperken;
  • Alarmeren en evacueren van alle werknemers en andere personen in het bedrijf bij noodsituaties;
  • Inroepen van professionele hulp (brandweer, politie, ambulance etc.)

Ook de volgende specifieke taken kunnen deel uitmaken van het takenpakket van de BHV’er:

​Opleidingseisen BHV’ers

De wet schrijft voor dat BHV’ers snel en adequaat moeten kunnen handelen bij calamiteiten en daar ook dusdanig voor opgeleid moeten zijn. Daarnaast moeten zij regelmatig bijgeschoold worden, zodat de kennis en vaardigheden op peil blijven. Hoe je als werkgever de bijscholing precies moet regelen, staat niet in de wet beschreven. De frequentie van bijscholing kan per organisatie verschillen. Soms is door een vergroot risico eens per jaar bijscholen niet genoeg en is extra scholing noodzakelijk.

De BHV-draagpas die gecertificeerde BHV’ers ontvangen als zij de BHV-cursus bij BHV.NL met goed gevolg afronden, is 1 jaar geldig. Uit ervaring is gebleken dat minimaal 1 herhalingscursus per jaar nodig is om je BHV’ers geschoold en geoefend te houden.

Wat biedt BHV.NL?

Je kunt bij ons terecht voor een breed scala aan cursussen, oefeningen en advies. Een greep uit ons aanbod: Omdat BHV verplicht is, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de bedrijfshulpverlening in je bedrijf in orde is. En nog belangrijker: om de veiligheid van je medewerkers te waarborgen! Wij helpen je graag met het opzetten van de bedrijfshulpverlening, cursussen en advies!
Meld je aan voor de nieuwsbrief

Blijf op de hoogte (max. 6x per jaar) en vul je mailadres in. Of volg ons via social media:

Lees meer

  • Reanimatie en hulpverlening tijdens de Corona COVID-19 pandemie
    Reanimatie en hulpverlening tijdens de Corona COVID-19 pandemie
    Steeds meer hulpverleners vragen zich af hoe ze in deze tijd tijdens de COVID-19 crisis nog hulp kunnen verlenen. Lees snel verder.
  • De rol van preventiemedewerker
    De rol van preventiemedewerker
    In het kader van onze nieuwe cursus preventiemedewerker, gaan we wat dieper in op de rol van preventiemedewerker. Want weet jij wat er allemaal wordt verwacht van een preventiemedewerker? 
  • Rollen en taken binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    Rollen en taken binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    Een van je verantwoordelijkheden als organisatie is het inrichten van je bedrijfsnoodorganisatie. Met een adequaat ingerichte bedrijfsnoodorganisatie, afgestemd op de veiligheidsrisico's in jouw organisatie, ben je voorbereid op het moment dat zich tijdens werkzaamheden een calamiteit voordoet. Daardoor zijn de veiligheid en bedrijfscontinuïteit geborgd. Hierbij komen er verschillende vragen boven. Wat is een bedrijfsnoodorganisatie bijvoorbeeld, hoe ziet die eruit? Welke rollen zijn er en welke taken horen daarbij? Maar ook: hoe hou je de bedrijfsnoodorganisatie op peil? En hoe kan BHV.NL je daar dan bij helpen?
  • Modulair trainen: een betaalbare cursus op maat voor jouw organisatie
    Modulair trainen: een betaalbare cursus op maat voor jouw organisatie
    Alleen die modules volgen die voor jouw organisatie van belang zijn. Modulair trainen bij BHV.NL is niet duurder, maar wel effectiever.
  • Is een RI&E verplicht voor mijn bedrijf?
    Is een RI&E verplicht voor mijn bedrijf?
    Het antwoord op die vraag is duidelijk: ja, een RI&E is verplicht. Sinds 1 januari 1994 is de RI&E verplicht (Risico Inventarisatie & Evaluatie) voor alle werkgevers vanaf 1 FTE. 
  • Elke levensfase vraagt om andere hulpverlening
    Elke levensfase vraagt om andere hulpverlening
    Elke levensfase vraagt om andere hulpverlening. Op zowel emotioneel, communicatief en sociaal vlak. Ontdek welke aandachtspunten er zijn en waar je rekening mee moet houden.
  • taken en verantwoordelijkheden van een BHV'er
    taken en verantwoordelijkheden van een BHV'er
    Een goed georganiseerde bedrijfsnoodorganisatie is sterk afhankelijk van de kennis en kunde van de BHV’ers in een organisatie. 
  • scenario's waar je als BHV'er op voorbereid bent
    scenario's waar je als BHV'er op voorbereid bent
    BHV’er ben je niet alleen op je werk voor de veiligheid van je collega’s, maar ook privé is het relevant om BHV-kennis te hebben en te weten hoe je moet handelen. Want je wilt toch niet machteloos moeten toekijken als iemand in jouw omgeving iets overkomt? 
  • De reden waarom je BHV'er wil worden!
    De reden waarom je BHV'er wil worden!
    Bedrijven zijn verplicht om de veiligheid te waarborgen en bedrijfshulpverlening goed geregeld te hebben. Om deze reden is een organisatie altijd blij met een medewerker die BHV’er wil worden want dan voldoet zij aan de wettelijke verplichting. Maar 

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.
BHV.NL maakt gebruik van cookies om het bezoek aan onze website gemakkelijk te maken. Daarnaast vind je sneller wat je zoekt en bieden we jou relevante informatie. Door op 'OK' te klikken ga je hiermee akkoord. Klik hier voor de instellingen, meer informatie en onze privacyverklaring.
Cookies uitschakelen