De rol van preventiemedewerker

In het kader van onze nieuwe cursus preventiemedewerker, gaan we wat dieper in op de rol van preventiemedewerker. Want weet jij wat er allemaal wordt verwacht van een preventiemedewerker? In de taakomschrijving van de preventiemedewerker staat dat deze zich bezighoudt met arbeidsomstandigheden, advies geeft over bedrijfsveiligheid en meewerkt aan de RI&E en/of deze uitvoert. Maar wat betekent het in de praktijk om deze rol binnen een organisatie te vervullen en wat komt er allemaal bij kijken? Om je een beeld te geven, hebben we het gevraagd aan onze eigen preventiemedewerker en tevens Branchemanager Zorg: Eric Berkvens. 
In sommige gevallen kan een werkgever een preventiemedewerker aanwijzen, maar bij BHV.NL wilde Eric zelf graag preventiemedewerker worden. Onze eigen preventiemedewerker aan het woord:

Aanstelling van de preventiemedewerker

De rol van preventiemedewerker komt samen met mijn natuurlijke interesse en achtergrond. Ik heb HRM gestudeerd en altijd al iets met arbeidsomstandigheden gehad. Ik vind het interessant en het is een stukje vertegenwoordiging namens de medewerkers. Werkgevers hebben namelijk wel aandacht voor mensen, maar niet altijd de aandacht die echt noodzakelijk is. Hierin probeer ik een bepaalde rol te vervullen. Gelukkig staat Hans, onze directeur, ervoor open om te zorgen dat mensen hun werk op een fijne, goede en veilige manier kunnen uitvoeren.
 

Eric Berkvens
Branchemanager Zorg &
Preventiemedewerker BHV.NL

Wat doet een preventiemedewerker?

Het hangt heel erg af binnen welke organisatie je werkzaam bent, maar in mijn rol als preventiemedewerker bij BHV.NL ben ik niet dagelijks bezig met werkzaamheden die bij deze rol horen. Sommige organisaties hebben de rol van preventiemedewerker geborgd als een aparte functie, maar ik ben naast mijn rol van preventiemedewerker ook nog branchemanager Zorg. Sinds ik preventiemedewerker ben loop ik op een andere manier door het gebouw. Met mijn preventiemedewerker pet op let ik op hele andere dingen. Zo valt het me bijvoorbeeld meteen op als er ergens een kabel over de grond loopt, check ik of de ventilatie goed werkt, observeer ik hoe er gewerkt wordt en ga ik vanuit mijn rol op een andere manier in gesprek met collega’s. Als preventiemedewerker zie ik erop toe dat de arbeidsomstandigheden, zoals die in de Arbowet beschreven staan, zo optimaal mogelijk zijn zodat werknemers het beste functioneren.

Dat begint natuurlijk altijd bij een Risico Inventarisatie-Evaluatie. Deze hebben we voor BHV.NL twee jaar geleden helemaal opnieuw laten uitvoeren. Binnen onze nieuwe cursus preventiemedewerker word je door BHV.NL opgeleid om zelf een RI&E op te stellen. Als preventiemedewerker leer je zo meteen om vanuit je rol te inventariseren welke gevaren en risico’s er binnen jouw eigen organisatie zijn en waar je de organisatie en medewerkers voor wil beschermen. Zodat iedereen veilig kan werken en goed kan functioneren.

Adviesrol

Het Plan van Aanpak dat voortkomt uit de RI&E bespreek ik met de directie en HRM. Hierin geef ik adviezen om bepaalde zaken aan te pakken. Als preventiemedewerker maak ik de vertaalslag vanuit de Arbowet: hoe moeten wij ten aanzien van de Arbowet acteren en wat zijn onze aandachtspunten? Dan gaat het om zaken om het welbevinden van de medewerkers te bevorderen en ervoor te zorgen dat ze hun werk op een lichamelijke en geestelijke manier goed kunnen uitvoeren. Werkdruk wordt binnen BHV.NL heel serieus genomen. Hierover heb ik periodiek overleg met Hans, de directeur. Daarnaast is er ook een mensenoverleg met iemand van de OR, HRM, de directie, Hoofd BHV en ik als preventiemedewerker. Een keer per kwartaal bespreken we hier de arbeidsomstandigheden binnen de organisatie en alle aandachtspunten. Het is fijn dat we binnen onze nieuwe cursus preventiemedewerker ook een lesonderdeel hebben dat zich richt op de ontwikkeling van persoonlijke vaardigheden om te leren adviseren, overtuigen maar ook beïnvloeden. In de rol van preventiemedewerker heb je gesprekpartners door de gehele organisatie.

Arbeidsomstandigheden op kantoor Ún daarbuiten

Bij BHV.NL werkt de ene helft van de medewerkers op kantoor in Nijmegen, terwijl de andere helft, de instructeurs, door het hele land cursussen geeft. Je kunt je voorstellen dat je dan te maken hebt met totaal verschillende arbeidsomstandigheden. Zeker als het gaat om de docenten die werken met blusmaterialen, gasflessen en brandbare stoffen. In dit geval kijken we naar welke persoonlijke beschermingsmiddelen we kunnen bieden, terwijl het hier op kantoor gaat over bijvoorbeeld beeldschermen. Maar we hebben het ook over de risico’s onderweg. Onze instructeurs rijden dagelijks van A naar B en maken lange dagen. Dat betekent ook dat we de auto’s moeten voorzien van de comfort van airconditioning en dergelijke. 

Inrichting van (nieuwe) werkplekken en bussen

Bij BHV.NL vindt momenteel een grote verbouwing plaats, waarbij afdelingen en werkplekken opnieuw worden ingedeeld en ingericht. Ook daar ben ik als preventiemedewerker bij betrokken. Zo is er o.a. gekeken naar verstelbare bureaus bij de aanschaf van nieuw kantoormeubilair en naar de indeling van de werkplekken. Maar ook dat er iemand komt om te kijken hoe je je bureau- en stoel op de juiste manier instelt. Bij een kantoorbaan is het ook belangrijk om af en toe even te gaan staan en je bureau omhoog te draaien of even van je werkplek weg te lopen. Dit allemaal om de arbeidsomstandigheden te bevorderen. Als preventiemedewerker is het mijn taak om dit naar de medewerkers te verkondigen.

Als het gaat om de inrichting van werkplekken, hebben we het ook over de inrichting van de bussen van de instructeurs. Hoe richten we die zo ergonomisch mogelijk in dat er zo min mogelijk getild hoeft te worden met CO2 blussers die over het algemeen vrij zwaar zijn. Onze bussen hebben een bepaalde hoogte, waardoor je als instructeur vaak boven je macht moet tillen. Deze beweging kan invloed hebben op je fysieke gesteldheid. Daarom kijken we daar heel nauwgezet naar en daarin worden we bijgestaan en geadviseerd door onze leasemaatschappij. We hebben nu een vaste indeling voor alle bussen. Van te voren hebben we samen met docenten gekeken naar hoe we deze het beste kunnen en moeten indelen.  

Je bent heel sterk geneigd om je te richten op de interne organisatie, het kantoor in Nijmegen, maar onze docenten geven les door heel Nederland en komen vaak in ruimtes die eigenlijk niet geschikt zijn om fatsoenlijk les te geven. Dat betekent dat ik opdrachtgevers moet aanspreken dat zij geschikte leslokalen ter beschikking moeten stellen. En dan loop je nog wel eens tegen een uitdaging aan. Daarom ga ik er ook wel eens heen om te kijken. Vorig jaar ben ik begonnen met aangeven dat onze docenten het recht hebben om een werkplek te weigeren als deze niet voldoet aan de eisen die daaraan gesteld worden. Dan is het aan onze docent zelf om te bepalen of hij/zij de les wel of niet gaat geven. Ook de faciliteiten van onze docenten moeten gewoon goed zijn. Als zij op een ontzettend vieze vloer moeten gaan zitten om te gaan reanimeren, dan mogen ze dat gewoon weigeren. Daar maak ik mij als preventiemedewerker ook hard voor.

Met klachten naar de preventiemedewerker

Als preventiemedewerker ben ik niet alleen preventief bezig. Ook met klachten kan iedereen bij mij terecht en weten collega’s mij steeds vaker te vinden. Bijvoorbeeld wanneer iemand rugklachten heeft door een stoel niet die fijn zit. Dat is dan een signaal voor mij waar ik wat mee moet doen. Als iemand daar fysiek last van heeft, dan kunnen we ervoor zorgen dat er een aangepaste stoel gemaakt wordt specifiek voor die medewerker. En er zijn al mensen intern die daar inmiddels gebruik van maken.

Is de rol van preventiemedewerker iets voor jou en is je interesse gewekt?

Bekijk de cursus preventiemedewerker en wordt in drie dagen opgeleid tot preventiemedewerker voor jouw organisatie.

Lees meer

  • Versoepeling richtlijnen reanimatie en hulpverlening tijdens de Corona COVID-19 pandemie
    Versoepeling richtlijnen reanimatie en hulpverlening tijdens de Corona COVID-19 pandemie
    Steeds meer hulpverleners vragen zich af hoe ze in deze tijd tijdens de COVID-19 crisis nog hulp kunnen verlenen. Lees snel verder.
  • De meerwaarde van een lotusslachtoffer tijdens een training
    De meerwaarde van een lotusslachtoffer tijdens een training
    Je hebt er vast al eens over gehoord of gelezen: een lotusslachtoffer. Maar wat is het nou eigenlijk? En waarom zou je een lotusslachtoffer inzetten tijdens een BHV of EHBO training?
  • Ontruimen tijdens de corona Covid-19 pandemie
    Ontruimen tijdens de corona Covid-19 pandemie
    Er is al veel geschreven over hoe te reanimeren en hulpverlenen tijdens de Corona Covid-19 pandemie. Maar hoe zit dat in geval van een ontruiming bij een calamiteit? 
  • Wat te doen bij een tekenbeet
    Wat te doen bij een tekenbeet
    Elk jaar worden er in Nederland 1,5 miljoen tekenbeten opgelopen. Lees onze tips over hoe je een tekenbeet voorkomt en wat je kan doen als je gebeten bent.
  • Het toetsen en beoordelen van jouw BHV'ers
    Het toetsen en beoordelen van jouw BHV'ers
    Natuurlijk, er zijn behoorlijk wat organisaties waar je een BHV- of EHBO-opleiding kunt volgen. Dichtbij, of juist wat verder weg. Goedkoop of wat duurder. Met voldoende of uitstekende beoordelingen. ​Jij bepaalt welke criteria voor jouw bedrijf of instelling doorslaggevend zijn bij de keuze voor een opleider. Maar mogen we je toch even onze visie op een goede BHV- of EHBO-opleider geven?
  • Rollen en taken binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    Rollen en taken binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    Een van je verantwoordelijkheden als organisatie is het inrichten van je bedrijfsnoodorganisatie. Met een adequaat ingerichte bedrijfsnoodorganisatie, afgestemd op de veiligheidsrisico's in jouw organisatie, ben je voorbereid op het moment dat zich tijdens werkzaamheden een calamiteit voordoet. Daardoor zijn de veiligheid en bedrijfscontinuïteit geborgd. Hierbij komen er verschillende vragen boven. Wat is een bedrijfsnoodorganisatie bijvoorbeeld, hoe ziet die eruit? Welke rollen zijn er en welke taken horen daarbij? Maar ook: hoe hou je de bedrijfsnoodorganisatie op peil? En hoe kan BHV.NL je daar dan bij helpen?
  • Modulair trainen: een betaalbare cursus op maat voor jouw organisatie
    Modulair trainen: een betaalbare cursus op maat voor jouw organisatie
    Alleen die modules volgen die voor jouw organisatie van belang zijn. Modulair trainen bij BHV.NL is niet duurder, maar wel effectiever.
  • Is een RI&E verplicht voor mijn bedrijf?
    Is een RI&E verplicht voor mijn bedrijf?
    Het antwoord op die vraag is duidelijk: ja, een RI&E is verplicht. Sinds 1 januari 1994 is de RI&E verplicht (Risico Inventarisatie & Evaluatie) voor alle werkgevers vanaf 1 FTE. 
  • Elke levensfase vraagt om andere hulpverlening
    Elke levensfase vraagt om andere hulpverlening
    Elke levensfase vraagt om andere hulpverlening. Op zowel emotioneel, communicatief en sociaal vlak. Ontdek welke aandachtspunten er zijn en waar je rekening mee moet houden.

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.
BHV.NL maakt gebruik van cookies om het bezoek aan onze website gemakkelijk te maken. Daarnaast vind je sneller wat je zoekt en bieden we jou relevante informatie. Door op 'OK' te klikken ga je hiermee akkoord. Klik hier voor de instellingen, meer informatie en onze privacyverklaring.
Cookies uitschakelen